6.3.2020

Palkkaneuvottelut jatkuvat – Osapuolten tavoitteet vielä kaukana toisistaan

Nyt käydään neuvotteluja kaikissa pöydissä sekä yksityisellä että kunta-alalla. Päätöksiä syntyy kuitenkin vasta maaliskuun lopussa ja ne saattavat venyä myöhempäänkin ajankohtaan. Neuvottelut ovat siitä metkoja, että vaikka puhutaan ja vaihdetaan papereita puolin ja toisin, kaikki tehdään sitoumuksetta. Asiat voivat muuttua. Neuvottelut käydään luottamuksella, ja siksi pöydässä olevista avoimista asioista ei jaeta tietoja.

Kaikki kuitenkin tietävät ne isot asiat, joita haetaan. Ainakin samanarvoiset palkankorotukset kuin vientialoilla, kiky-tunnit sekä maan hallitusohjelmassa olleet konkreettiset toimenpiteet kohti tasa-arvoista ja yhdenvertaista palkkausta. SuPer ja Tehy ovat yhdessä todenneet, että palkkaohjelmalla tähän päästäisiin, mutta tähän tarvitaan valtiolta erillisraha. Kaikki vaatimukset koskisivat kaikkia työehtosopimuksia. Yksi iso asia on yksityinen sosiaaliala, jossa lähtöpalkka on vieläkin pienempi kuin kunta-alalla. Palkkaeron kurominen umpeen on jo alan veto- ja pitovoiman takia ehdottoman tärkeää, ja sen pitäisi olla kaikkien tiedossa nyt. Työnantajalla on erilaiset tavoitteet, ja siksi neuvottelut eivät ole ihan helpoimmasta päästä.

Sote-soppaa kun vielä keitetään, se asettaa kunta-alalle toisenlaisia paineita. Kunta-alan työehtosopimuksessa on jo nyt alakohtaisia sopimuksia, ja nyt sellainen tarvitaan myös sote-alalle. Ihan vain sen takia, etteivät superilaiset joutuisi heikomman työehtosopimuksen piiriin.

Näillä mennään nyt, mutta kuten jo totesin, neuvottelut ovat alussa. Niiden edistymistä kannattaa seurata SuPerin verkkosivuilta kohdasta Neuvottelut 2020 sekä liiton somekanavista

Kommentit

Leena Toivo 10.03.2020 12:36:28Jopa jotakin,nyt TE jäsenet alatte olla oikealla tiellä,että huomaatte asioiden oiean laidan. Jämäkkyytä uskallusta asoiten hoitoon olette vaatimassa SE ON HYVÄ ALKU. Superilaisia tarvitaan joka lähtöön ja nimen omaan ammatin osaavat.Kyllä SUPERILAISTEN pitää uskaltaa ajautua vaikka LAKKOON ei pidä olla Tehyläisten "alahankkioina" vaikka yhteistyö on määrätyllä tavalla voimavara. Olen ollut jäsen vuodesta 1966 alkaen Ollut jopa liiton toiminnassa mukana joitakin aikoja. Nyt nautin hyvin ansaittua eläkettä sitä v.2004 alkaen.LÄHIHOITAJAT/PERUSHOITAJAT ovat erittäin osaava ammattikunta suomen terveudenhoidon rattaissa. Hyvää kesää ja läpöisiä lomapäiviä Teille Kaikille tulevana kesänä.Jaksakaa!!!!

Erja mäentausta09.03.2020 15:35:19Nyt pitää olla kovana,palkat jääneet jälkeen pahasti kun ei voi työnantajia edes lakolla pelotella. Kohta ei hoitajia tule alalle, hihhuleita vain

Sirpa Lindroos09.03.2020 04:12:39Kyllä, nyt tarvitaan konkreettisia toimia liitolta ja tulosta maksavien jäsenten hyväksi. Olemme todellisessa palkkakuopassa ja arvostusta ei näy missään. Teemme oikeaa vastuullista työtä ihmisten parissa. Nyt odotan liitolta rehellistä ja avointa toimimista jäsenten eteen tuloksellisesti. Me monikin täällä kentällä olemme vain jäsenmaksun maksajia ja väsymykseen asti uurastajia. Nyt lähiviikkoina tullaan näkemään, ollaanko oikeasti ajamassa maksavien jäsenten etuja.

HANNELE MÄKELÄINEN08.03.2020 15:27:55EDELLISIIN VIITATEN...NYT EI VOIDA ENÄÄ HYMYILLÄ JA ANTAA MYÖDEN,VAIKKA TEILLÄ ON SIELLÄ JÄSENTEN MAKSAMILLA RAHOILLA(VEROVAPAATA VIELÄ) HYVÄT OLTAVAT.AJATELKAA NYT MEITÄ,JOTKA RAHOITAMME KENTÄLLÄ TEIDÄN TYÖPAIKAT.EI KAUNOPUHEITA,VAAN KONGREETTISIA TEKOJA NYT.LAKKOILLEET OVAT MUUTKIN,JOS EI MUU AUTA.LIIAN TAUTOFONISTA TOIMINTAA JA MAINOKSIA JOS JONKINLAISIA JA MATKOJA TARJOLLA.MÖKKEJÄ VUOKRALLA MELKO KALLIISTI.PYYDETÄÄN:KEHUKAA MEITÄ.IKÄVÄ SANOA NÄIN.SIIS TEKOJA!

Johanna Hanhela08.03.2020 07:31:57Jouduin vaihtamaan julkiselta yksityiselle ja palkka laski satoja euroja ja lomat väheni rutkasti. Olen tyrmistynyt kuinka eriarvoista homma on :/

Virpi Ahokas07.03.2020 10:08:18On totta että ihmisiä ei kiinnosta omien etuuksien puolustaminen. On totta että samat ihmiset hoitaa vuodesta toiseen osastojen toimintaa. On totta että on myös niitä ihmisiä joita oikeesti kiinnostaa ajaa asioita ja parantaa työntekijöiden olosuhteita. Osastojen toiminta pitäisi pitää niille kuuluville asioille eikä rättikaupoille. Reissut ihan ok joskus. Ennemmin ihmiset lähtee shoppalee kun torille värjöttämään omien oikeuksien puolesta. Tiedän vain kourallisen hoitajia jotka oikeasti puolustaa oikeuksiaan.

Henna Lukkari07.03.2020 09:59:45Hyvä, että yksityisen palkan ero kunnalliseen verrattuna esillä. Ammattitaidosta tulisi maksaa sama lähtöpalkkapalkka kaikille Superilaisille. Kaikkien työ yhtä arvokasta.

Heli Heikkinen07.03.2020 09:38:32On totta,että liiton vetovoima on hiipunut.Tarvitaan avoimuuttaa yhdistystoimitaan,myös sen hallituksen valintaprosessiin.Samat henkilöt käyvät matkoilla,virkistystapahtumissa ja samat henkilöt vuodesta toiseen hallituksissa.Puheet ja kauniit lauseet paperilla,ne eivät kanna meitä eteenpäin.Nyt on aika toimia ja pitää tavoitteista kiinni.Ei ole vetovoimaa,jos liitto ei pitää huolta meien työsopimuksista,niiten parantamisesta.

Santtu Heinonen07.03.2020 00:17:25Nyt on Superilla ja Tehyllä näytön paikka. Liittojen vetovoima on alkanut hiipumaan, koska toiminta on ammattiosastoissa ainakin pääosin virkistystoimintaa. Vapaa-aikaa nykyajan nuoret työntekijät osaavat viettää ilman liittojakin. Nyt olisi tarve kohdentaa ammattiosastojen varat ja resurssit todellisien ratkaisujen keksimiseen eikä syömiseen, juomiseen, matkoihin, ja elokuviin. Kulahtanut yksin toimiminen ei ole tuottavaa. Avoimuutta, ja kaikki halukkaat mukaan ajamaan TYÖasioita. Nyt täytyy tulla tulosta.

Susanna Lähde06.03.2020 17:12:31Olen yksityisellä töissä ja työnmäärä vain kasvaa. Palkka sen sijaan on todella huono ja tähän tarvitaan muutos. Työtäni rakastan ja haluan jatkossakin vanhuksia hoitaa

Lähetä kommentti