8.4.2020

Poikkeusolotkaan eivät vapauta kuntia ja valvontaviranomaisia valvontavelvollisuudesta

Valmiuslain käyttöönoton myötä Suomi siirtyi poikkeusoloihin. Poikkeusolot eivät kuitenkaan vapauta kuntayhtymien ja kuntien johtavia viranhaltijoita seuraamasta lakeja ja muita velvoittavia ohjeita ja määräyksiä. Heidän on niitä noudatettava virkavastuulla.

Valtion viranomaiset säätävät lakeja, asetuksia ja muita määräyksiä siksi, että niillä halutaan turvata muun muassa kansalaisten turvallisuutta. Tällainen ohje on myös sosiaali- ja terveysministeriön antama toimintaohje, jossa se ohjeistaa kuntia kotiin annettavista palveluista koronavirustilanteessa.

Ohjeen mukaan vanhusten, vammaisten, pitkäaikaissairaiden tai muiden riskiryhmien kotihoidossa on käytettävä koronavirusepidemian aikana hengityssuojainta asiakkaan suojaamiseksi mahdolliselta henkilökunnan kantamalta taudilta. Tällä ohjeella pyritään suojelemaan kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia kansalaisiamme vaaralliselta tartunnalta. Tämä ohje koskee ministeriön linjauksen mukaan myös tehostettua palveluasumista.

Ministeriön ohjeen mukaisesti hengitystieinfektioon sairastunutta potilasta hoidettaessa sekä henkilökohtaisen avun saajaa avustettaessa on käytettävä kirurgista suu-nenäsuojusta, suojakäsineitä sekä suojatakkia tai esiliinaa. Terveiden ja oireettomien asiakkaiden kanssa voidaan ministeriön mukaan käyttää kertakäyttöistä kirurgista suu-nenäsuojusta tai kertakäyttöistä kankaista suojainta, esimerkiksi huivia.

Vanhuksille ja muille riskiryhmille palveluja antavilta hoitajilta tulee nyt hätähuutoja kentältä. Työnantajat ovat tehneet omia linjauksiaan ja ohjeita suojausten käytöstä ja näiden ministeriön määrittelemien haavoittuvassa asemassa olevien riskiryhmien suojelun osalta. Superilaiset hoitajat ovat lähettäneet ammattiliittoon työnantajiltaan saamiaan erilaisia ohjeistuksia suojavarusteiden käytöstä. Näissä ohjeissa jopa suoraan todetaan, että ne ovat STM:n antamien ohjeiden vastaisia, ja niissä jopa kielletään henkilöstöä noudattamasta ministeriön antamaa suojausohjetta.

Kunnilla on laissa määrätty velvollisuus sote-palveluiden järjestämiseen. Niillä on myös velvollisuus valvoa ja huolehtia siitä, että niiden omassa palvelutuotannossa kuin myös kuntien yksityisiltä palveluntuottajilta ostettavissa palveluissa noudatetaan voimassa olevia lakeja ja muita määräyksiä. Kuntien toiminnan lainmukaisuutta tältä osin valvovat puolestaan valtion valvontaviranomaisista aluehallintovirastot sekä Valvira.

Poikkeusolotkaan eivät vapauta kuntia ja valvontaviranomaisia luopumaan tästä valvontavelvollisuudesta eivätkä ne myöskään anna kuntien johtaville viranhaltijoille valtuutusta rikkoa annettuja ohjeita. Johtavien viranhaltijoiden niin kunnissa kuin kuntayhtymissäkin on nyt huolehdittava siitä, että asianmukaisia ja määräysten edellyttämiä suojaimia annetaan työntekijöille.

Nyt tilanne on kuitenkin se, että osa johtavista viranhaltijoista on määräyksillään asettunut vastustamaan velvoittavia määräyksiä. Näin nämä viranhaltijat syyllistyvät tietoisesti jopa virkavelvollisuuden rikkomiseen. Vastuusta ei vapautusta saa sillä perusteella, että suojaimia säilytetään pahemman päivän varalle.

Koronakriisin jälkeen tullaan punnitsemaan nyt tehtyjen suojeluohjeiden merkitys. Silloin arvion tekevät poliisit, syyttäjät ja tuomioistuimet. Silloin tutkitaan todella vakavia prosesseja, jopa rikoksia, joissa panoksena on ollut ihmisten terveys, jopa henki.

Jussi Salo
kehittämisjohtaja, lakimies

Ohjeita jäsenille: superliitto.fi/korona

Kommentit

NIMETÖN19.04.2020 20:14:31Tiedonkulussa on ollut erittäin paljon puutteita ja asiaan ei puututtu riittävän aikaisin.Tietoa on ollut saatavana.Hygienialääkäri ainakin tietää,infektioihin perehtynyt.Miksi ei kysytty.Jos on yleisvaarallinen virus,niin silloin sen pitää olla ns.PEFF3,RIITTÄVÄ SUOJA SEKÄ POTILAAN ETTÄ HOITAJAN KANNALTA.Tässä ei nyt pitäisi säästää lainkaan.HYGIENIAHOITAJAAT OSAAVAT ANTAA KUNNOLLISET SUOJAUTUMISOHJEET.HIUKAN ERIKOINEN TOIMINTATAPA.Korona on mainittu jo yhdessä väitöskirjassa viimeiseksi v.2009.Sars aikaan jo siitä puhuttiin v.2002.Mers v.2003,joten rokote saadaan pikapuoliin,mutta toinen asia on se,kelle se sopii.Väitöskirjassa mainitaan 7 perheen ,siis 7 virusta,en nyt laita enempää tähän.Vaikea hoitaa,koska kaikilla ei vasta-aineet välttämättä nouse ja ei hyvä.Sitä taas ei pysty kaikilta tutkimaan,kallis.Pitäisi ottaa paljon näytteitä,siis IGA,IGE,IGG JNE....Ikävää,kun ei oikein tämä asia ole selkeä ja rahaa tuntuu riittävän velkana ja lahjoituksina hulppeasti.Minne se raha luuraaa,kun ei hoitajille ainakaan.Toivotaan nyt neuvottelujen vihdoin onnistuvan.Tällä on koko taloudelle pitkäaikaiset vaikutukset,ehkä sitten olisi joillakin miettimistä ihmisyydestä,mitä se on.Voimia Liittoon ja Kevättä.

Hoitaja15.04.2020 20:26:29Meitä ohjastetaan ompelemaan omia kasvo suojaimia ja yksi sairaala kasvosuojain/päivä saadaan, pidetään sitä koko päivää Vaikka itse haluaa käyttää kasvo suojainta niin lääkäri kieltänyt käyttämään kun potilas ei pidä siitä et suojaimia käytetään niin ollaan ilman suojaimia, potilaan tahtoa noudatetaan

Nimetön14.04.2020 12:29:53Ohjeistettu tekstiviestillä kotihoidon hoitajille. Käytettävä kankaista suunenäsuojaa 1/työvuoro. Siis kotihoidossa neuvottu laittamaan asiakaskäynnin jälkeen narupussiin ja taas sieltä paikalleen jne, esim. 15 asiakasta. Eikö ole järkyttävää. Pidetään hoitajia tyhminä! Narupussissahan kaikki pöpöt liikkuu mol. puolille suojaa. Äly hoi!!!

Nimetön09.04.2020 21:46:22Tuubihuivit käytössä. Muutamat visiirit osastolla, sekä kirurgisia suojaimia,suojaessuja,hanskoja mahdollisia koronapotilaita hoitaessa

Hoitaja08.04.2020 21:55:37Suusuojaimia ei ole annettu meille työntekijöille yhtään kappaletta! Suojahanskat ja käsidesi ainoat varusteet.

Nimetön08.04.2020 20:25:08Hoivayksikössä ohjeistettu käyttämään samaa suu- ja nenäsuojusta 8h putkeen. Juodessa/syödessä täytyy siirtää kaulalle ja jatkaa samalla.. suihkut ja muiden tautien kantajat myös täytyy hoitaa sillä samalla.

Kirsi08.04.2020 18:34:36Hei Hoitajien on ohjeistettu käyttämään Koronaa sairastavan hoidossa vaan kirurgista siunenäsuojusta! Näiden valmistaja on vahvistanut,että ne eivät suojaa Korona virukselta!

Lähetä kommentti