18.9.2015

Yhdessä olemme enemmän!

Helsingin keskustassa oli normaali perjantaiaamu, paitsi että bussit ja raitiovaunut eivät kulkeneet. Klo 8.45 Rautatientori ammotti vielä tyhjänä, SuPerin sinisiä ilmapalloja lukuun ottamatta. Pikkuhiljaa Kaisaniemen puisto ja Rautatientori alkoi täyttymään ay-liikkeen väestä, eläkeläisistä, omaishoitajista, lapsista, koirista ja turisteista. Ilmassa oli odotusta, jännitystä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Ajoittain ilmoille kajahti iskulauseet ”Yhteisen asian puolestahan täällä ollaan!” ja ”Tsemppiä kaikille!”. Asia onkin meille kaikille yhteinen, myös niille palkansaajille, jotka eivät vielä kuulu ammattiliittoon sekä potilaille, asiakkaille, omaisille, lapsille ja koko kansalle.

Kello 11 tori oli jo täynnä, paikalla oli noin 30 000 ihmistä, siitä huolimatta että samoihin aikoihin alkoi rankkasade ja ukkonen. Olosuhteet olivat haasteelliset, kuten myöskin asia, jonka puolesta olimme kokoontuneet.

Ilma oli harmaa, mutta yleisilme värikäs ilmapalloineen ja banderolleineen. Myös äänimaailma oli rikas – kuultiin koskettavia puheita, joihin yleisö osallistui kantaaottavasti. Hetken aikaa kuului myös soraääniä hallituksen edustajien ollessa lavalla, jolloin osallistujat tekivät kantansa selväksi äänekkäillä buuauksilla.

Valtaosa tapahtumassa toteutui kuitenkin taputusten ja hurraa-huutojen säestyksellä. Tunnelma oli lämmin ja yhteishenki korostunut, vaikka torilla oli koleaa ja kosteaa. Tapahtuman edetessä taivaskin kirkastui, kuten myös osallistujien viesti päättäjille.

Torilla saimme paljon hyvää palautetta sekä SuPerin että muiden liittojen jäseniltä. Meille sanottiin, että SuPer on saanut paljon hyvää aikaan ja tehnyt aina hyvää.

Olkaa ylpeitä siitä että kuulutte SuPeriin.

Tästä on hyvä jatkaa, yhdessä ja neuvotellen!

SuPerin asiantuntijoiden Elina Kiurun ja Sara Simbergin raportti  Rautatientorilta.

Lähetä kommentti