9.7.2020

Yhdessä saamme aikaan enemmän

Millainen on pääluottamusmiehen päivä?

”Katoitteko sähköpostia”, hihkaisen muille pääluottamusmiehille pääsopijajärjestöjen jokaviikkoisessa Teams-palaverissa. Näitä etäpalavereja onkin tälle keväälle ollut ihan riittämiin. ”Ei ole totta, juuri kun saatiin edelliset yt-neuvottelut käytyä, niin nyt aloitetaan uudet”, kaikki kommentoivat yhtä aikaa.

Pitääpä ottaakin heti yhteyttä ammattiosaston puheenjohtajaan, se edellisten neuvottelujen aikana hyväksi todettu tiedottamistapa superilaisille viritellään kyllä nytkin, ajattelen. Huokaan jo mielessäni, että mitähän sieltä työnantajalta on nyt tulossa. Olikohan ne huhut sen osaston lopettamisesta sittenkin totta? No se selvinnee aikanaan. Ja mihin väliin saan taas oman päätyöni ja nuo tulevat neuvottelut henkilöstöedustajana soviteltua? Kahdessa paikassa kun ei yhtä aikaa voi olla. Nämä neuvottelut kestävät ainakin kuusi viikkoa.

Ihan ensimmäiseksi tiedotan jäseniä alkavista neuvotteluista, sitten teen viestin liiton edunvalvontaan niin tietävät sielläkin varautua. Ja tuo neuvotteluaika pitää muistaa tarkistaa, jotta ensimmäisessä neuvottelussa ei tule virhearviota ja sovita lyhyemmästä, niin se taisi siinä yt-oppaassakin lukea, mietin ja teen valmisteluja iltavuoroon lähtemiseksi. Ai niin, ja on muistettava kertoa esimiehelle, että nyt tulevina viikkoina olen taas enemmän luottamusmiesajalla neuvottelujen takia. Pitääpä soittaakin naapurikaupungin päätoimiselle luottamusmiehelle jo huomenna ja kysyä vinkkejä häneltä.

Aamuvuoron viimeiset tunnit ovat onneksi luottamusmiesaikaa ja voin rauhoittua lukemaan työnantajan lähettämiä taustatietoja ja vastaamaan viesteihin. Jäsenille sainkin jo laitettua viestiä. Onneksi ammattiosaston puheenjohtaja laittoi viestiä myös ja varapääluottamusmies on luvannut ottaa vastattavaksi jäsenten kysymyksiä. Ai mutta, meillähän on yt-toimikunnan palaveri puolen tunnin päästä, no jatkan sen jälkeen.

Olipa hyvä, että soitin. Naapurikaupungin pääluottamusmies on toiminut jo pitkään päätoimisena ja sain tosi hyviä vinkkejä ajankäytön suunnitteluun. Hän muistutti, että minullakin on työajat myös luottamustoimessa. Enpäs vastailekaan enää iltaisin viesteihin. Kiirettä on ollut hänelläkin ja ylitöitäkin kertoi tulleen. Edunvalvonnastakin oli tullut jo sähköpostia ja lisävinkkejä asioista, joihin on kiinnitettävä yt-suunnitelmissa huomiota. On tulossa vaikeat neuvottelut, nyt on jokaisen superilaisen työpaikkaa puolustettava.

Kannanottoja, kirjeitä, selvitysten ja taustamateriaalien tutkimista, kyselyjä, sähköposteja, palavereja, puheluita ja paljon, paljon muuta, sitä yt-neuvottelut vaativat henkilöstön edustajalta. Yhdessä tekemällä taakka ei käy ylivoimaiseksi eikä yksinäiseksi, jokaista superilaista aktiivia tarvitaan. Töitä jakamalla saamme enemmän aikaiseksi.

Kiitos pääluottamusmiehet ja muut henkilöstön edustajat, superilaiset aktiivit ja jäsenet, että jaksatte ja olette jaksaneet. Kesällä on perinteisesti edes hetken lepotaukoa myös luottamustoimien hoitamisesta: lepää, rentoudu ja nauti kesästä!

Lue myös edellinen kirjoitus: Sopeudunko vai sopeutanko?

Kommentit

Katja Alanko10.07.2020 07:32:31Ihana kooste ja selvennys mitä ja miten lähdetään viemään Yt- neuvotteluita eteenpäin. Kumpa vain jokaisessa ao:ssa tehdään työtä tiiviissä yhteistyössä, joka helpottaa luottamusmiehen taakkaa asioiden suhteen.

Lähetä kommentti