11.1.2018 | SuPer-lehti tien päällä

Historian lumoissa

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto viettää 70-vuotisjuhlaa koko tämän vuoden. SuPer-lehti aloitti juhlat komeasti tammikuun lehdessä kultaväritehosteella silatuin kansin. Lehden keskellä on historialiite, josta voit lukea superilaisten oman liiton syntyvaiheista ja kehittymisestä tämän päivän vahvaksi vaikuttajaksi. Minulla itselläni oli kunnia tiivistää 70 toiminnan vuotta tuohon liitteeseen.

Alun perin apuhoitajakoulutuksen oli tarkoitus olla tilapäinen ratkaisu sairaanhoitajapulaan ja tuoda lisää työvoimaa sairaanhoitolaitoksiin. Uusi ammattikunta joutuikin vaikeaan rakoon. Toisaalta heidän ammattitaitoonsa ei luotettu ja toisaalta heitä pidettiin liian koulutettuina tehtäviinsä. Oman ammatillisen arvostuksen säilyttäminen siinä pyörityksessä ei ollut helppoa. Apuhoitajayhdistyksen yksi tärkeimmistä tehtävistä olikin alussa luoda jäsenten keskuuteen vahvaa yhteishenkeä ja kohottaa apuhoitajien omanarvontuntoa.

Helppoa ei ollut yhdistyksenkään toiminta. Rahaa oli niukasti. Toimisto oli yksityiskodissa ja kiertokirjeet ja muu jäsenposti saatiin matkaan talkootyönä hallituksen kokousten yheydessä. SuPer-lehden edeltäjää, helmikuussa 1953 julkaistua Suomen Apuhoitajan näytenumeroa piti saada kaupaksi riittävästi, jotta saatiin kerättyä varat joulunumeron toimittamiseen.

Mitä syvemmälle sukelsin entisaikojen teksteihin, sitä vaikeampi minun oli päättää, mitä otan historialiitteeseen ja mitä jätän seuraaville kirjoittajille. Sivumäärä oli sovittu ja kuviakin piti mahtua. Toivottavasti viihdyt tekstin parissa!

Sukella historiaan tästä.

Lue myös:

Mikä auttaa lapsen isotteluun?

Onko täällä ketään tervettä?

Joulumielellä joka päivä?

Lähetä kommentti