15.5.2017 | SuPer-lehti tien päällä

Keskiluokka pelkää - politiikka muuttuu

Länsimainen ihminen halkoo aikaa etunojassa: jalat ovat tukevasti tässä päivässä mutta nenä nuuskii jo tulevaa. Tämä pätee erityisesti keskiluokkaan, kansankerroksista suurimpaan, jämerimpään ja luotettavimpaan. Jos tulevaisuus on kunnossa, kaikki on kunnossa – mutta nyt se on mennyt rikki, sanoo Juhala Siltala kirjassaan Keskiluokan nousu, lasku ja pelot.

Länsimaita riepotteleva poliittinen myrsky ei johdu suoranaisesti keskiluokan köyhtymisestä vaan tulvaisuudenkuvan samenemisesta, sanoo Siltala. Globalisaatiosta hyötyvä vähemmistö menee menojaan, eikä asialle voi mitään. Avuttomuuden ja epävarmuuden tunne panee turvautumaan isänmaan ja uskonnon kaltaisiin vanhan hyvän ajan arvoihin. Rajoja suljetaan, demokratiaa halutaan kaventaa vahvan johtajan hyväksi.

Kattavan sosiaaliturvan ansiosta oikeistopopulismi – horjuvan keskiluokan tärkein protestikanava – menestyy läntisessä manner-Euroopassa heikommin kuin USA:ssa tai Englannissa. Vaara ei kuitenkaan ole ohi. Jos kansan enemmistön epävarmuus pysyy ja pahenee, nykyisten populistipuolueiden tilalle voi tulla jotakin paljon pahempaa.

Aiheesta lisää toukokuun SuPer-lehdessä

Lue myös:

Posti laajentaa palvelujaan kotihoitoon

Saako tehdä kärrynpyöriä?

Onko robotti ihmiselle ihminen?

Kuvitus Salla Pyykölä

Lähetä kommentti