11.9.2017 | SuPer-lehti tien päällä

Kyvyt koetuksella

Opintojensa loppusuoralla olleet Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto Ekamin opiskelijat lähtivät kesän korvalla porukalla Berliiniin. Matkalla oli kaksi tavoitetta: nauttia kurssikavereiden mahtavasta seurasta ja treenata opintojen aikana karttuneita taitoja ympäristön esteettömyyden havainnoinnissa ja arvioinnissa. Mainio hanke, josta pääsivät hyötymään myös ne, jotka eivät päässeet mukaan matkaan. Matkapäiväkirja toi havainnot kirjaimellisesti kotiin.

Usein tuntuu tukalalta kehua itseään ja listata, mitä kaikkea osaa. Omista taidoista kannattaa kuitenkin olla ylpeä ja niitä voi käyttää ja koetella käytännössä luovasti. Lomamatkallakin voi kuin huomaamattaan kartuttaa lähihoitajan työmarkkinoilla arvokkaita taitoja: tavoitteellista havainnointia, ryhmädynamiikan kiemuroita, erilaisten tarpeiden yhteen sovittamista ja viestintää.

Mitä useammissa ympäristöissä panemme osaamisemme peliin, sitä luontevammaksi sen käyttö tulee. Ammattitaito menee lihasmuistiin.

Lue opiskelijoiden kertomus reissusta syyskuun SuPer-lehdestä.

Lue myös:

Roolien vaihtaminen ravistelee ammatti-identiteettiä