5.3.2018 | SuPer-lehti tien päällä

Minne kukat ovat kadonneet?

Fyysinen hoito sujuu, mutta vanhustyöstä puuttuu kulttuuria, väittää tutkija Sointu Riekkinen-Tuovinen. Vaan mitä se on, se kulttuuri? Sitäkö, että talossa käy silloin tällöin musiikki- tai teatteriryhmiä vanhuksia ilahduttamassa?

Sitäkin, mutta Riekkinen-Tuovisen mielestä paljon muuta sen lisäksi. Kulttuuria on kahvin tuoksu aamulla ja saunavastan tuoksu illalla. Kulttuuria on myös pihamaa, jonka kukkasia voi sekä katsella että kastella, ja marjapensaat, joiden satoa sopii maistella sitten kun kesä alkaa kallistua syksyksi.

Kulttuuria on se, että hoitaja puhuu pitkäaikaisosaston vuoteessa olevalle vanhukselle muustakin kuin hoidosta. Rutiinipuheen sijaan vanhuksen kanssa voi jutella ilmoista ja maailman menosta - mistä nyt ihmiset yleensä keskenään juttelevat. Kiire ei ole kulttuurin este: vuorovaikutukseen on aina aikaa, sillä se onnistuu mainiosti työtä tehdessäkin.

Riekkinen-Tuovinen kaipaa vanhustyöhön ja -tutkimukseen lisää pedagogista, ohjauksesta lähtevää otetta. Ohjaaja voisikin hänen mielestään olla hoitajaa parempi ammattinimike vanhustyötä tekevälle lähihoitajalle.

Aiheesta lisää maaliskuun SuPer-lehdessä.

Lue myös:

Palkitaan epäkohtien löytäjät

Kiitollisuuden harjoittelu torjuu masennusta

Puhuminen on tekemistä

Kuvitus Salla Pyykölä

Hannele Mäkeläinen 12.03.2018 23:11:23
Hei Tuktija näkee vanhan ihmisen tarpeet hyvin selkeästi.Kulttuuri on monasti niin korkeakultuuriksi ymmärretty käsit:ooppeeraa,balettia ym.Sehän koskettaa kaikkea ihmisen elämään liittyvää.Hoitolaitoksissa sellaisia asioita,joihin liittyy jokaisen vanhuksen oma eämän historia:Totutut ilon ja hyvänmielen tuojat,koska ei elämässä milloinkaan ole paljon niitä ns.suuria hetkiä eikä vanhuksilla varsinkaan vaan pienistä arjen iloistahan elämä muutenkin koostuu.Ne ovat tärkeitä asioita.Itselläni tulee lapsuus mieleen maaseudulla ja vielä samat jutut toimii ilon antajana.Tyttöni meni koulutukseen tänään ja kertoi juuri ,että kävin saunassa,tuli niin hyvä olo.Perheellinen ja pienetlapset,siis hengähdystauko.Perinne on jatkunut kolmanteen polveen.Turun Kaupungilla paistettiin joskus lettuja,makkaranpaistoa,siis oli piha ja vanhukset tykkäsivät.Siitähän tulee kotoinen tuoksu.Sauna oli käytössä myös,mutta halukkaita kylvettäjiä ei tuntunut olevan.Olin saunottamassa,ihan kivaa,mutta säästösyistä vihtaa ei näkynyt.Laulutuokioita,runonlausutaa,jotain pelejä oli,kukkienhoitoa hyvin vähän.Soittopeli:Vein kotoa vanhaa Malmstenin musiikkia ym.sopivaa heille lainaksi.Juttelusta potilaat ovat aina tykänneet. Se mikä tässä on ongelma,että koulutuksessa tuskin näitä painotetaan nykyään.Superliitto on hyvin vahvasti lääkeosaamista tuonut esille.Ymmärrän kyllä.jotta osaamista voidaan näyttää.Sehän on nyt pakollinen.Itse olisin pitänyt rauhan säilymiseksi sairaanhoitajien takia sen poissa meidän tutkinnosta.Koska nyt on toimenkuvien selkeyttämisestä tullut paljon ongelmia ja työmme vain lisääntyvät.Sairaanhoitaja eivät haluaisi lähihoitajan työtä tehdä..SH:t kouluttautuvat Hoitotieteen maistereiksi,pois hoitoalalta esimiestehtäviin.Ala on herkkä kiusaamiselle muutenkin.Esimiestyö ei ole myöskään kannustavaa kaikissa paikoissa käytöstä myöden.Silja Paavola jopa on sanonut,kun lähihoitajat joutuvat tekemään kaikkea.Koulutusmuutosta ja toimenkuvan tarkastamista tarvittaisiin.Kustaa Vilkunan ajantieto olisi hyvä kirja,kekriä voisi viettää.Siellä on paljon hauskoja vanhoja juttuja,mutta pohjaa agraariyhteiskunnan elämään.Hassua minusta oli yrittää olla tasan sairaanhoitajien osaamisessa.Se ei tuo alalle tulevaisuudessa työntekijöitä.Minä ennustan tätä eikä muutenkaan esim.Tyks ja Hyks,Hus ole enää lähihoitajia juurikaan palkannut,joten vanhuslaitosten tulevaisuuden työpaikat ovat sen jälkeen sijoittamiskohteina.Haluavatko nuoret,osa kyllä,näitä paikkoja.Se jää nähtäväksi.Lähihoitajan työssä ihmisyyden elementtejä tarvitaan,koska ollaan iltapuolen elämänvaiheessa.Avarakatseisuutta tarvitaan.Työmarkkinaneuvottelut olivat,raha,kutsumuksesta puhutaan,mutta ei meidän työssä saa olla myöskään vain laskukone aivojen paikalla,sydäntä tarvitaan ja aitoa sellaista.Palkka työstä.Kroisoksia on Hallitus täynnä.Meni jo vähän asian vierestä,nukkumaan siis.Hyvää Kevään Odotusta.

Lähetä kommentti