4.12.2017 | SuPer-lehti tien päällä

Sairaalan työnjako ei ota selkiytyäkseen

Sairaalan esimiehillä ja sairaanhoitajille on edelleen epäselvää, mitä lähihoitajat tekevät ja mitä kaikkea he voisivat tehdä. Näin siitä huolimatta, että lähihoitajatutkinnon uudistamisesta tulee ensi vuonna kuluneeksi neljännesvuosisata, ja terveydenhuollon työnjaon selkeyttämiseen investoitu viime vuosina paljon aikaa, vaivaa ja 20 miljoonaa euroa valtion hankerahaa. Aiheesta väitelleen Päivi Lavanderin mukaan asiassa saatettaisiin päästä eteenpäin, jos valtio ottaisi nykyistä tiukemman roolin sairaaloiden työnjakoon liittyvissä asioissa.

Sairaalan työnjaon ongelmiin liittyy Lavanderin mukaan paljon pelkoja, arvottomuuden tunteita ja motivaation puutetta. Kaikki väitöksen kyselyyn vastanneet hoitotyön ammattilaiset toivat esiin vanhojen, piintyneiden tapojen ja muutosvastarinnan merkityksen. Lähihoitajat pitivät koulutuksensa arvostusta heikkona. He kokivat olevansa työpaikallaan toisen luokan kansalaisia, ja jatkuvasti epäilyksen alla. Sairaanhoitajat ja esimiehet puolestaan vaativat selkeyttä vastuukysymyksiin: kuka on vastaa, jos sattuu virhe?

Lisää aiheesta SuPer-lehden joulukuun numerossa.

Lue myös:

Kymmenen vinkkiä aivojen huoltoon

Pitääkö ikävistä uutisista puhua lasten kanssa?

Tervetuloa maailmaan junioriasiakas!

kuvitus Salla Pyykölä