1.6.2015

Yksityisen hoitokodin iltavuoron henkilöstömitoitus korjattiin

Tapauksessa yksityisen hoitokodin työntekijät joutuivat olemaan työpaikalla ilta-aikaan yksin klo 18.00–21.00. Hoitokodin asiakkaat ovat kahden autettavia ja hoidollisesti vaativia, joten yksin työskentelyä ei voi hyväksyä missään tilanteessa. Työntekijöiden oli hoidettava ja laitettava asukkaat nukkumaan ennen kuin toinen iltavuorolainen päätti työvuoronsa klo 18.

SuPer laati kirjelmän hoitokodin toimitusjohtajalle, joka toimi myös esimiehenä, sekä kunnalle. Vastineessaan toimitusjohtaja lupasi korjata tilanteen iltavuoron suhteen seuraavissa työvuorolistoissa. Kunta otti hoitokodin tarkkailuun.

SuPer huolehtii jäsentensä ammatillisesta ja sopimusedunvalvonnasta. Työ- ja virkasuhderiitatapauksissa jäsenen on mahdollista saada oikeusapua, joka on jäsenelle pääasiassa maksutonta. SuPer-voitot ovat esimerkkejä siitä, miten jäsenten ammatillisen edunvalvonnan ja sopimusedunvalvonnan asioita on ajettu.