SuPerin SOTE-malli

Katso miten SOTE vaikuttaa kuntasi päätösvaltaan!

Valitse alla olevasta listasta:

Kotikuntasi saa edustajaa

Paikkajakoennuste pohjautuu vuoden 2015 eduskuntavaaleissa annettuihin ääniin.

.....

Maakuntasi

saa maakuntasi edustajasta.
Näin paikat jakautuvat puolueittain maakunnassasi:

Maakuntavaalit järjestetään Suomessa mahdollisesti lokakuussa 2018. Kyseessä ovat ensimmäistä kertaa Suomessa järjestettävät maakuntavaalit.

SuPer on laskenut vuoden 2015 eduskuntavaaleissa ja vuoden 2017 kuntavaaleissa annettujen äänien perusteella paikkajaon, miten maakunnan kunnat sekä puolueet tulevat saamaan paikkoja maakuntavaaleissa.

Olemme myös laatineet optimointimallin, missä kunnat pystyvät keskittämään ääniä omille kärkiehdokkailleen ja sitä kautta lisäämään oman kuntansa sekä puolueensa menestystä maakuntavaaleissa. Paikkajakoennusteen mukaan suuret kunnat tulevat saamaan jopa yksinkertaisen enemmistön suoraan omassa maakunnassaan.

Suuren kunnan kannattaa rajoittaa ehdokaslistalla olevien ehdokkaiden määrää ja pienen kunnan mennä jopa vain yhdellä ehdokkaalla. Näin toimien voi maksimoida oman kunnan ehdokkaan läpimenomahdollisuuden maakuntavaaleissa. Katso oheisista optimointilaskelmista se, miten sinun kunnastasi tulevien ehdokkaiden käy tilanteessa, missä kunnat yrittävät parantaa oman kunnan ehdokkaan läpimenoa maakuntavaaleissa.

Dokumentti päivitetty 14.9.2017. Juvan kunta puuttui kuntavaalien paikkajaosta.

Maakuntavaltuuston paikkajakoennuste toteutuneiden vaalien perusteella (pdf) »

Sote-uudistus voidaan toteuttaa myös onnistuneesti

Sote-uudistus on välttämätön, mutta nykyisillä suunnitelmilla se ei tule onnistumaan. Sosiaali- ja terveydenhuolto tulee kärsimään maakunnan rahanjaossa ja jäämään maakunnan vastuulle tulevien muiden tehtävien varjoon. Ennaltaehkäisevä työ ja erityisesti kotiin annettavat palvelut tulevat kärsimään eniten. Sote-uudistus on irrotettava maakuntauudistuksesta.

SuPer kannattaa demokraattisempaa mallia, kuntayhtymämallia, jossa myös pienempien kuntien ääni kuuluu.

Tutustu myös:

SuPer julkisti soten ”pelastuspaketin” ammattiosastojen puheenjohtajien neuvottelupäivillä 6. syyskuuta 2017.
SuPer lähetti aiheesta kirjeen kansanedustajille otsikolla: Sote- ja maakuntauudistus sekä valinnanvapauden lisääminen voidaan toteuttaa myös onnistuneesti.

Katso soten ”pelastuspaketti” ja kansanedustajien kirje tästä »   Kirje ruotsiksi täältä »

SuPerin ammattiosastojen puheenjohtajien neuvottelupäivien esitykseen voit tutustua tästä »

Lue myös tiedote: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Sote-uudistus voidaan toteuttaa myös onnistuneesti »

Tutustu SuPerin SOTE-mallin vaiheisiin täältä »