SuPerin uusi sote-malli

Katso, kuuluuko sinun kuntasi voittajiin vai ns. nollakerhoon

Maakuntavaalit järjestetään Suomessa mahdollisesti lokakuussa 2018. Kyseessä ovat ensimmäistä kertaa Suomessa järjestettävät maakuntavaalit.

SuPer on laskenut vuoden 2015 eduskuntavaaleissa ja vuoden 2017 kuntavaaleissa annettujen äänien perusteella paikkajaon, miten maakunnan kunnat sekä puolueet tulevat saamaan paikkoja maakuntavaaleissa.

Olemme myös laatineet optimointimallin, missä kunnat pystyvät keskittämään ääniä omille kärkiehdokkailleen ja sitä kautta lisäämään oman kuntansa sekä puolueensa menestystä maakuntavaaleissa. Paikkajakoennusteen mukaan suuret kunnat tulevat saamaan jopa yksinkertaisen enemmistön suoraan omassa maakunnassaan.

Katso alla avautuvasta pdf-tiedostosta miten sinun kunnastasi tulevien ehdokkaiden käy tulevissa maakuntavaaleissa:

Maakuntavaltuuston paikkajakoennuste toteutuneiden vaalien perusteella (pdf) >>

Sote-uudistus voidaan toteuttaa myös onnistuneesti

Sote-uudistus on välttämätön, mutta nykyisillä suunnitelmilla se ei tule onnistumaan. Sosiaali- ja terveydenhuolto tulee kärsimään maakunnan rahanjaossa ja jäämään maakunnan vastuulle tulevien muiden tehtävien varjoon. Ennaltaehkäisevä työ ja erityisesti kotiin annettavat palvelut tulevat kärsimään eniten. Sote-uudistus on irrotettava maakuntauudistuksesta.

SuPer kannattaa demokraattisempaa mallia, kuntayhtymämallia, jossa myös pienempien kuntien ääni kuuluu.

SuPer julkisti soten ”pelastuspaketin” ammattiosastojen puheenjohtajien neuvottelupäivillä 6. syyskuuta 2017.
Katso soten ”pelastuspaketti” tästä >>

SuPerin ammattiosastojen puheenjohtien neuvottelupäivien esitykseen voit tutustua tästä >>

Lue myös tiedote: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Sote-uudistus voidaan toteuttaa myös onnistuneesti tästä >>

Tutustu myös:

SuPer on lähettänyt 6.9. aiheesta kirjeen kansanedustajille otsikolla:
Sote- ja maakuntauudistus sekä valinnanvapauden lisääminen voidaan toteuttaa myös onnistuneesti >>

Kirjeen voit lukea ruotsiksi täältä >>

Tutustu SuPerin SOTE-mallin vaiheisiin täältä >>