16.2.2018

Jäsenkirje yksityisen varhaiskasvatukseen lakkoon liittyen

Työnantajaliitto Hyvinvointialan Liitto ry on keskeyttänyt torstaina 15.2 työehtosopimusneuvottelut. Neuvotteluja vauhdittaakseen ovat palkansaajajärjestöt jättäneet tänään 16.2. lakkovaroituksen. Lakko alkaa keskiviikkona 7.3. klo 6.00 ja päättyy torsaina 8.3. klo 23.59.

YKSITYISEN VARHAISKASVATUKSEN LAKKO YKSITYISEN SOSIAALIPALVELUALAN (SOSTES) SOPIMUSALALLA 7. - 8.3.2018

Hyvä yksityisessä varhaiskasvatuksessa työskentelevä ERTOn, SuPerin ja Tehyn jäsen!

Työnseisauksen piiriin kuuluu kaikki alla lueteltujen konsernien/yritysten/yritysryhmien varhaiskasvatuksen Suomen toimipisteissä tehtävä työ, joka kuuluu Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen (SOSTES) piiriin:
Touhula Varhaiskasvatus Oy
Kettulan Päiväkoti Oy
Kettulan Päiväkoti Ulvila Oy
Verkanappulat Oy

Tarkasta vielä palkkakuitistasi kuka on sinun palkanmaksajasi, koska lakon piirissä ovat vain edellä mainitut.

MIKSI OLEMME LAKOSSA?
Hyvinvointialan Liitto ry keskeytti eilen torstaina 15.2 neuvottelut, vaikka TSN ry olisi halunnut jatkaa neuvotteluita. Hyvinvointialan liitto tarjosi riittämätöntä palkkaratkaisua ja tekstiheikennyksiä.
ERTOn, SuPerin ja Tehyn tärkeimmät neuvottelutavoitteet ovat olleet:
1. Palkkaohjelma, jolla korjataan palkkaero verrattuna KVTES:iin
2. 0-sopimusten käytön rajaaminen
3. Luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen toimintaedellytysten parantaminen
Neuvottelut ovat olleet erittäin hankalat. Emme ole edenneet tärkeimmissä tavoitteissamme. Työnantajaliitto eli Hyvinvointialan liitto vastusti erityisesti palkkaohjelmaa. Hyvinvointialan liitto on sitoutunut Elinkeinoelämän keskusliiton hyväksymään palkankorotuslinjaan eli ns. yleisen linjaan.

MITÄ LAKKO TARKOITTAA?
• Kyseessä on laillinen lakko, johon jokaisen jäsenen on osallistuttava.
• Lakko alkaa keskiviikkona 7.3. kello 06.00 ja päättyy torstaina 8.3. kello 23.59.
• Työntekijä ei työskentele lakon aikana.
• Työnantaja ei maksa palkkaa.
• Työsuhde pysyy voimassa ja jatkuu täysin ennallaan.
• Työn tekeminen jatkuu normaalisti heti seuraavana päivänä lakon päättymisen jälkeen.
Aiemmin ilmoitettu ylityö- ja vuoronvaihtokielto jatkuu kuitenkin toistaiseksi, kunnes
toisin ilmoitetaan.
• Työnantaja ei saa käynnistää vastatoimia työtaisteluun osallistuviin työntekijöihin.
• Lakkoon osallistuvat myös JHL:n Jyty:n, Pardian sekä Talentian jäsenet.

LIITON JÄSENYYS SUOJAA JA VELVOITTAA
Kun ammattiliitto (ERTO, SuPer, Tehy) tekee päätöksen työtaistelusta, vastuu on liitolla.
Yksittäiselle jäsenelle ei saa tulla seuraamuksia työtaisteluun osallistumisesta. Jäsenen
on toimittava liittonsa päätöksen mukaisesti. Kaikenlainen työtaistelun alainen työ on
kiellettyä. Työntekijä, joka toimii vastoin liittonsa päätöksiä ja työskentelee työtaistelun
aikana, on rikkuri. Rikkuruuden seurauksista päättää ammattiliiton johto.

TYÖNANTAJA EI SAA PAINOSTAA
Toisinaan työntekijöitä tai luottamushenkilöitä voidaan yrittää painostaa luopumaan
työtaistelusta tai eroamaan liitosta. Räikeimmillään kyse voi olla jopa rikoksesta (RL 47 luku
3§). Tällaisissa tapauksissa ota yhteyttä omaan liittoon. Työnantajalla ei ole oikeutta
tiedustella työntekijältä aikooko tämä osallistua lakkoon ja onko työntekijä järjestäytynyt.
Tällaisiin kysymyksiin ei pidä vastata.

Jäsentä saattaa lakkoon ryhtyminen huolestuttaa. Syytä pelkoon ei ole. Työntekijällä on
laillinen oikeus lakkoon. Yksittäisen jäsenen neuvotteluasema on heikko. Siksi meillä on
liitto ja muut jäsenet ympärillämme. Työehtoja voimme puolustaa vain yhdessä. Vastuu
onnistumisestamme riippuu meistä jokaisesta.

SEURAA LIITON JA TSN:N VERKKOSIVUJA
Neuvotteluissa tilanteet saattavat muuttua nopeasti. Työtaistelun aikana saattaa liikkua
huhuja ja väärää tietoa. Luota vain oman liittosi ja TSN:n viestintään. Tiedotamme
muutoksista neuvottelutilanteessa tai mahdollisista jatkotoimista liittojen ja TSN:n
verkkosivuilla sekä sähköpostitse lähetettävillä jäsenkirjeillä. Varmista, että työsuhde- ja
yhteystietosi (työnantaja, työpaikka, sähköposti ja matkapuhelin) liiton rekisterissä ovat ajan tasalla.
Tiedotamme tarkemmin lakkoon liittyvistä asioista ensi viikolla.

Lisätietoja ja vastauksia sinua askarruttaviin kysymyksiin löydät liittojen ja TSN:n verkkosivuilta www.superliitto.fi ja www.tsn.fi

Erityiskysymyksissä voit soittaa oman liiton päivystykseen:
SuPer ry
Työtaistelukysymykset kello 9 – 16
Puhelin (09) 2727 9220

Tarvitsemme jäsenistön tuen, jotta menestymme neuvotteluissa. Yhdessä olemme enemmän!

ERTO ry
SuPer ry