Tietopankki kuntapäättäjille

Kuntatalouden kannalta on merkitystä sillä, miten kuntalaisten yhteiset verorahat käytetään.

Kunnan menoihin voidaan vaikuttaa jo ennakolta. Väärässä kohdassa tehty säästöpäätös ja oikeassa paikassa tehty ennakoiva panostus voivat sinunkin kunnassasi ratkaista paljon.

Tästä verkko-osiosta löydät SuPerin esitykset, joilla kuntien palvelujen laatu ja kuntatalous voidaan turvata. Sivuilta löydät myös esimerkkejä siitä, miten ennaltaehkäisyllä luodaan säästöjä.

Sisältöä tullaan lisäämään kevään mittaan.

SuPer kiittää lämpimästi kaikkia kuntavaaleissa ehdokkaaksi asettuneita superilaisia ja heidän tukijoukkojaan sekä nyt valituksi tulleita valtuutettuja.

SuPer-vinkit hyviin palveluihin ja kestävään tulevaisuuteen

Äänestäjillä ja kuntalaisilla on oikeus hyviin ja toimiviin palveluihin. Ennaltaehkäisevät toimintamallit tuovat säästöjä.

SuPerin kuntavaaliesite (tulostettava versio, PDF) »

Pässinperän kunnassa halutaan nopeita säästöjä – seurauksia miettimättä.
Astu kokoukseen!

Osa 1: Ihminen unohtuu, kun Pässinperän päättäjät etsivät säästöjä. Kotihoito osoittautuu arvioitua kalliimmaksi – mikä siinäkin oikein maksaa?

Osa 2: Yllättävä käänne muuttaa kokouksen kulun Pässinperässä. Kuka saapuu paikalle puhumaan järkeä?

SuPerin aiemmin julkaistut esitteet ja esitykset ennaltaehkäisyyn ja kuntatalouteen liittyen

Osaamisen vajaakäyttö kasvattaa kustannuksia. Selvitys lähi- ja perushoitajien osaamisen hyödyntämisestä erikoissairaanhoidossa

Ennaltaehkäisevä työ vähentää sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia

Ennaltaehkäisyä ja vastuullisia päätöksiä vai jälkien korjaamista? SuPerin esite kunnanvaltuutetuille

Henkilöstörakenteella on vaikutusta. Päättäjänä sinä ratkaiset

Sotessa on mahdollisuus säästöihin

Terveysinvestoinnit ovat myös taloudellisesti järkeviä

Aivoliiton, Diabetesliiton ja Sydänliiton Yksi elämä -terveystalkoissa ovat mukana myös ammattiliitot SuPer, Tehy, Lääkäriliitto, Hammaslääkäriliitto ja Suun terveydenhoidon ammattiliitto STAL:n, jotka ponnistelevat terveyden edistämisen eteen.

Tavoitteena oli tehdä vaaleista terveysvaalit ja muistuttaa päättäjiä siitä, että terveysinvestoinnit ovat järkeviä myös taloudellisesti. Järjestöt jakoivat kevään aikana ”setelinippuja”. Tämä setelinipun näköinen esite sisältää 11 tosielämän esimerkkitapausta, joissa on pystytty säästämään rahaa panostamalla terveyden edistämiseen.

Terveysehdokas.fi-sivustolla pystyi etsimään oman kotikuntansa terveysmyönteisimmät ehdokkaat. Vaalikoneessa ehdokkaat kertovat mitä terveyttä edistäviä tekoja haluavat valtuutettuina edistää.