11.10.2017

Palkansaajajärjestöt: EU:ssa tarvitaan uusia keinoja työntekijöiden hyvinvoinnin turvaamiseksi

FinUnionsin jäsenjärjestöjen SAK:n, STTK:n ja YTN:n puheenjohtajien mukaan Euroopan unionin kehittämisessä etusijalle on laitettava kansalaisten hyvinvointi. Tähän palkansaajajärjestöt tarjoavat sekä talouden, työelämän että kauppapolitiikan keinoja.

- Eurokriisin aikainen massatyöttömyys ja työmarkkinoiden kurjistumiskierre eivät saa enää koskaan toistua”, toteaa SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.

- Tarvitaan euroalueen kriisibudjetti, joka voitaisiin luoda Euroopan vakausmekanismista. Sen avulla pidettäisiin yllä euroalueen kokonaiskysyntää vaikeissa taantumissa. Kriisibudjetti voi olla kooltaan pieni, mutta sen kautta tulee voida ottaa yhteistä velkaa, jotta vaikeimmatkin kriisit saadaan tarvittaessa selätettyä.

Toinen talouden keino kansalaisten suojelemiseksi talouskriiseiltä olisi yhteinen suhdannetasausrahasto. Se toimisi eräänlaisena automaattisena eurotalouksien vakauttajana.

- Suhdannetasausrahastolla estettäisiin tarvetta tehdä taantumien aikana kansalaisille ja talouskasvulle vahingollisia julkisten menojen leikkauksia, Eloranta jatkaa.

Suomen ammattiyhdistysliike on vahvasti sitoutunut EU:n kehittämiseen ja eurooppalaiseen yhteistyöhön. STTK:n puheenjohtaja Antti Palolan mukaan Suomen on oltava mukana, jos EU:lle luodaan uusia ytimiä. - Vain siten voidaan turvata Suomen ja sen työntekijöiden edut.

Lue tarkemmin >>

FinUnions on Suomen palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n ja STTK:n sekä akavalaisen neuvottelujärjestön Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n EU-edustusto.