10.5.2017

TEM:n työmarkkinaennuste: Työttömyys laskee voimakkaasti

Työttömien työnhakijoiden määrä työnvälitystilastossa laskee parhaillaan nopeammin kuin edellisessä työmarkkinaennusteessa odotettiin. Pitkäaikaistyöttömien määrän ennustetaan vähenevän tänä vuonna voimakkaasti.

Työllisyys kasvaa tänä ja ensi vuonna kohtalaisesti, arvioi työ- ja elinkeinoministeriön lyhyen aikavälin työmarkkinaennuste. Työllisyys kasvaa ennusteen mukaan vuonna 2017 noin 15 000 hengellä ja ensi vuonna noin 12 000 hengellä.

Pitkäaikaistyöttömien määrä nopeassa laskussa

Työttömyysaste laskee työmarkkinaennusteen mukaan tänä vuonna 8,4 prosenttiin. Ensi vuonna työttömyysasteen arvioidaan laskevan edelleen 8 prosenttiin.

Erityisen nopeasti laskee pitkäaikaistyöttömien määrä. Heidän osuutensa työttömistä ennustetaan putoavan selvästi tämän vuoden aikana. Ennusteen mukaan pitkäaikaistyöttömien määrä laskee tänä vuonna 23 000:lla viime vuoteen verrattuna. Ensi vuonna pitkäaikaistyöttömiä arvioidaan olevan 85 000 ja vuonna 2019 noin 78 000.

– Suomen talouden kasvu ja hallituksen työllisyystoimet alkavat hiljalleen näkyä myös työllisyysluvuissa. Erityisen tyytyväinen olen siihen, että pitkäaikais- ja nuorisotyöttömyys ovat selvässä laskussa, työministeri Jari Lindström sanoo.