Kansallinen lähihoitajapäivä 2019

Kansallista lähihoitajapäivää vietetään jälleen 27. tammikuuta. Tänä vuonna teemana on Mistä on SuPer-hoitajat tehty? SuPer onnittelee kaikkia lähihoitajia ja lähihoitajaksi opiskelevia.

Kansallista lähihoitajapäivää vietetään tänä vuonna jo 11. kertaa. Omalla teemapäivällä SuPer haluaa tuoda lähihoitajan ammattia, koulutusta ja laajaa työnkuvaa tutuksi kaikille. Samalla vahvistetaan superilaisuutta.

Teemapäivää ja lähihoitajan monipuolista osaamista juhlistetaan viikoilla 4 ja 5, sillä tänä vuonna 27. päivä osuu sunnuntaille. SuPerin ammattiosastot ja yhdysjäsenet tuovat päivää tutuksi työpaikoilla kampanjamateriaalilla: julisteella, postikortilla ja rintanapeilla. Ammattiosastot eri puolilla maata järjestävät myös erilaisia paikallisia tempauksia päivään liittyen kuten työpaikkakäyntejä, leffa-iltoja, vesijumppaa ja kakkukampanja työpaikoille.

Seuraa oman ammattiosastosi verkkosivuja saadaksesi tietoa paikallisista päivän tapahtumista. Kaikki ammattiosastosivut löydät täältä »

Onnitteluviesti lähihoitajille oli kuunneltavissa sunnuntaina 27.1. kaikilla radiokanavilla.

Voit osallistua lähihoitajapäivään vastaamalla kyselyyn (31.1.2019 saakka): "Millainen on SuPer-hoitaja?".
Kaikkien osallistujien kesken arvotaan palkintoina Color4care-lahjakortti sekä viisi SuPer-hoitaja t-paitaa. (Ks. arvonnan säännöt.)

SuPer on lähihoitajan oma liitto

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on keskittynyt lähi- ja perushoitajien ammatilliseen ja sopimusedunvalvontaan. Vuonna 1948 perustettu liitto on Suomen suurin sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan toisen asteen tutkinnon suorittaneiden ammattiliitto.

Jäseniä SuPerissa on 90 000.

Jos et vielä ole jäsen, liity SuPeriin nyt! »

Lähihoitajaksi opiskelu

Lähihoitajaksi opiskellaan ammatillisessa koulutuksessa suorittamalla sosiaali- ja terveysalan perustutkinto. Opiskelemaan hakeudutaan joko valtakunnallisessa yhteishaussa tai jatkuvan haun kautta ympäri vuoden.

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä.

Laaja-alaiset ammatilliset perustutkinnot tuottavat ammattitaidon edellyttämät valmiudet ja antavat opiskelijalle yleisen jatko-opintokelpoisuuden. Opinnoissa korostuu opiskelijan henkilökohtainen opintopolku ja työelämälähtöisyys.

Lähihoitaja on nimikesuojattu terveydenhuollon ammattinimike.

Tutustu tarkemmin:

Lähihoitaja on sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö

Lähihoitajan työ on vaativaa asiakas- ja potilastyötä lähellä hoidettavaa ja hänen läheisiään. Työskentely perustuu laaja-alaisen tiedon lisäksi hyviin vuorovaikutustaitoihin erilaisten ihmisten kanssa.

Työ edellyttää ammattia säätelevien lakien tuntemusta, ammattitaidon jatkuvaa ylläpitoa sekä oman työn ja työtapojen kehittämistä. Asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistaminen on työskentelyn ydin.

Lähihoitaja työskentelee lasten, nuorten, aikuisten ja vanhusten keskuudessa kaikkialla, missä ihmisiä hoidetaan ja autetaan.

Katso Lähihoitajasta on moneksi -sarja SuPer-Ruudussa.