Kansallinen lähihoitajapäivä 2022

Kansallista lähihoitajapäivää vietetään jälleen 27. tammikuuta. Samalla lähihoitajakoulutus täyttää 30 vuotta vuonna 2022.

SuPer onnittelee kaikkia lähihoitajia ja lähihoitajaksi opiskelevia ja kutsuu mukaan juhlimaan!

Ilmoittaudu mukaan maksuttomaan verkkotapahtumaan 27.1. 2022 klo 18–19.30.

Ohjelma:

Klo 18.00 Puheenjohtaja Silja Paavolan tervehdys ja katsaus lähihoitajan ammatin ja koulutuksen historiaan

Klo 18.15 Lähihoitajan monipuolinen ammatti – videoterveiset lähihoitajilta

Klo 18.20 Tulevaisuuden työelämä opiskelijan, työelämäohjaajan ja opettajan näkökulmista

Klo 18.50 Illan pääesiintyjät: Duo Ida Paul ja Kalle Lindroth

Duo Ida Paul ja Kalle Lindroth
Duo: Ida Paul ja Kalle Lindroth

Osallistu Kansalliseen lähihoitajapäivään – lähetä videotervehdys

Haluamme tuoda lähihoitajan merkityksellistä ja erittäin monipuolista työtä ja koulutusta näkyviin juhlapäivänä 27.1.2022. Lähihoitajilla itsellään on paras näkemys, kokemus, tieto ja osaaminen aiheesta. Osallistu päivään ja lähetä meille ajatuksiasi lyhyen videotervehdyksen muodossa 20.1. mennessä. Lue ohjeet ja osallistu!

Kansallinen lähihoitajapäivä tuo koulutuksen tutuksi

Teemapäivällä SuPer on halunnut tuoda lähihoitajan ammattia, koulutusta ja laajaa työnkuvaa tutuksi kaikille ja vahvistaa superilaista me-henkeä.

Tutustu Apusisaresta lähihoitajaksi -näyttelyyn verkossa!

Apusisaresta lähihoitajaksi -näyttely kertoo kuinka sota-ajan apuhoitohenkilökunnasta kehittyi 2000-luvun laaja-alaisesti koulutettuja lähihoitajia.

Nykyinen lähihoitajakoulutus luotiin 1990-luvulla, mutta ammatin juuret ulottuvat 80 vuoden taakse. Tuolloin, vuonna 1941 perustettu Suomen Punaisen Ristin Apusisarjärjestö koulutti vapaaehtoista apuhoitohenkilökuntaa sotasairaaloihin. Sodan jälkeen luotiin apuhoitajan ammatti ja koulutus, johon apusisarkoulutus yhtenäistettiin.

Myöhemmin ammattinimike muuttui perushoitajaksi. Lähihoitajakoulutus käynnistyi kokeiluna vuonna 1992.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on ollut vuosien saatossa vahvasti mukana niin apu-, perus- kuin lähihoitajakoulutuksen kehittämisessä ja yhdistämässä näitä ammattilaisia.

Apusisaresta lähihoitajaksi -näyttelyn on koonnut HUS museotoimikunta. SuPer sekä SPR ovat olleet hankkeessa yhteistyökumppaneina.

Lähihoitaja on sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö

lähihoitajamerkitLähihoitaja työskentelee lasten, nuorten, aikuisten ja vanhusten keskuudessa kaikkialla, missä ihmisiä hoidetaan ja autetaan.

Lähihoitajan työ on vaativaa asiakas- ja potilastyötä lähellä hoidettavaa ja hänen läheisiään. Työskentely perustuu laaja-alaisen tiedon lisäksi hyviin vuorovaikutustaitoihin erilaisten ihmisten kanssa.

Työ edellyttää ammattia säätelevien lakien tuntemusta, ammattitaidon jatkuvaa ylläpitoa sekä oman työn ja työtapojen kehittämistä.

Asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistaminen on työskentelyn ydin.

SuPer on lähihoitajan oma liitto

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on keskittynyt lähi- ja perushoitajien ammatilliseen ja sopimusedunvalvontaan. Vuonna 1948 perustettu liitto on Suomen suurin sosiaali- ja terveys ja kasvatus- ja ohjausalan toisen asteen tutkinnon suorittaneiden ammattiliitto.

Jäsenmäärä on noin 90 000. Etkö vielä ole jäsen? Liity SuPeriin nyt! »

Liity SuPeriin verkossa!