1.10.2020

Förbundsmötet 2020 ordnades under undantagsförhållanden

Silja Paavola, Anne Heiskanen, Päivi Inberg och Hanna Jokinen

SuPer valde presidium och drog upp riktlinjerna för den kommande verksamheten.

SuPers storevenemang och förbundsmötet som utövar förbundets högsta beslutanderätt samlade 194 förbundsmötesrepresentanter som utsetts genom val på Helsingfors Mässcentrum. På grund av det exceptionella coronaläget ordnades det två dagar långa evenemanget som ett flerformsmöte, och en del av representanterna deltog via fjärrkontakt.

I arrangemanget av förbundsmötet fäste man särskild uppmärksamhet på säkerheten. Säkerhetsavstånden mellan deltagarna i stora mässhallen var 1,5–2 meter och alla närvarande bar mask. Någon kvällsfest ordnades inte i samband med förbundsmötet.

SuPers förbundsmöte valde Silja Paavola till ordförande. Till vice ordförande valdes Anne Heiskanen. I representantskapet förs ordet under följande fyraårsperiod av Päivi Inberg, till vice ordförande valdes Hanna Jokinen.

Utöver personvalen behandlade mötet ekonomi- och verksamhetsberättelserna och fastställde bokslutet. Under mötet behandlades också riktlinjerna för verksamheten under den kommande fyraårsperioden och fackavdelningarnas motioner.

Text: Elina Kujala

Läs även

SuPers Paavola: Vårdarna måste få skälig ersättning för sina insatser i kampen mot coronaviruset