7.5.2024

SuPer: Tre kandidater för ordförande i SuPer – Valet görs på förbundsmötet i maj

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer håller förbundsmöte 29–30 maj i Helsingfors Mässcentrum. På mötet väljs en ny ordförande för förbundet när den nuvarande långvariga ordföranden, Silja Paavola, går i pension. Anne Heiskanen, Päivi Inberg och Harri Järvelin kandiderar för ordförandeposten i förbundet och förbundsstyrelse för åren 2024–2028. Till ny vice ordförande kandiderar Hanna Jokinen.

Tre kandidater har visat intresse för ordförandeposten i SuPer. Anne Heiskanen från Idensalmi är närvårdare och magister i förvaltningsvetenskap. Hon arbetar på Live-stiftelsens rehabiliteringsservice. Hennes nuvarande förtroendeuppdrag i SuPer är förbundets vice ordförande samt medlem i arbetsutskottet ja förbundsstyrelsen. Dessutom är hon huvudförtroendeman och medlem i fackförbundets styrelse.

Primärvårdare Päivi Inberg från Tusby jobbar i Mellersta Nylands välfärdsområde. Hon är ordförande i SuPers delegation och även huvudförtroendeman, SuPer-Opo, medlem i fackförbundets styrelse och styrelseledamot i Super-arbetslöshetskassan.

Harri Järvelin från Tammerfors är primärvårdare och jobbar i Birkalands välfärdsområde vid Njurcentrum. Han är huvudförtroendeman samt SuPers styrelsesuppleant och sekreterare i fackföreningen.

Hanna Jokinen från Hattula kandiderar som vice ordförande. Hon är närvårdare och demensskötare, och jobbar i organiseringen av arbetet inom hemvården i Oma Häme. Hon är vice ordförande i SuPers delegation, kontaktmedlem och SuPer-Opo. Dessutom är Jokinen SuPers representantmedlem i STTK:s delegation.

Representanter för medierna är välkomna att följa med SuPers förbundsmöte från Mässcentrums pressrum.

Kontaktuppgifter till kandidaterna:
Anne Heiskanen
, tfn 050 514 7778
Päivi Inberg, tfn 040 705 9115
Harri Järvelin, tfn 040 020 1564
Hanna Jokinen, tfn 050 300 2800

Mer information om kandidaterna: superliitto.fi

Mer info om förbundsmötet:
SuPers verksamhetsledare Tanu Heikkinen, tfn 040 734 5354
SuPers informationschef/ kommunikationsdirektör Sari Tirronen, tfn 050 385 8043

SuPer har cirka 85 000 yrkesutbildade medlemmar inom social- och hälsovård samt utbildning i den offentliga och privata sektorn.