Jäsenkirje 31.3.2023: Sote ry:n yksityisen sosiaalipalvelualan jäsenille

Sote ry:n (Erto, SuPer, Tehy) Yksityisen sosiaalipalvelualan jäsenkirje

SuPer, Tehy ja Erto ovat irtisanoneet yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen päättymään 30.4.2023. Tähän päädyttiin koska työnantajaliiton palkkatarjous kuluvien palkkaneuvottelujen aikana ei ollut lähellekään riittävä. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi sopimuksen päättäminen kesken sopimuskauden. Tämä tarkoittaa sitä, että yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimus on voimassa vielä huhtikuun ajan. Jos sopimusta ei saada neuvoteltua huhtikuun aikana, alkaa sopimukseton tila 1.5. lukien. Työehtosopimus ei näin ollen olisi voimassa ja myös työtaistelut olisivat mahdollisia toukokuusta eteenpäin.

Työehtosopimuksen määräyksiä noudatetaan kuitenkin myös sopimuksettoman tilan aikana ns. jälkivaikutuksen nojalla. Huhtikuun aikana pyritään kuitenkin saamaan ratkaisu neuvotellen ja näin ollen palkkaneuvottelut jatkuvat, mutta lisäksi neuvotellaan muistakin työehtosopimuksen määräyksistä, kuten esimerkiksi työaikamääräyksistä.

Tiedotamme neuvottelujen etenemisestä aktiivisesti liittojen nettisivuilla, sosiaalisessa mediassa ja järjestämme teams-jäsentilaisuuksia. Tilanne on vakava ja on olennaisen tärkeää saada lisää jäseniä Sote ry:n (SuPer, Tehy ja Erto) jäsenliittoihin. Jokainen työpaikan työntekijä voi liittyä johonkin Soten jäsenliitoista. Vinkkaathan siis jäsenyydestä myös työkavereillesi!

Ystävällisesti

Jukka Parkkola