29.4.2020

Lähihoitajat välttyivät lomautuksilta Kangasalla

Anu ValkamaKangasalan kaupunki kävi yt-neuvottelut koronavirustilanteen johdosta. Neuvottelut päättyivät perjantaina 24. huhtikuuta. Superilainen pääluottamusmies Anu Valkama (kuvassa) puolusti jäseniämme onnistuneesti neuvotteluissa: lähihoitajia ei lomautettu.

− Anu on jämäkän asiallisesti painanut töitä sen eteen, ettei kukaan lähihoitajatutkinnon suorittanut Kangasalan kaupungin työntekijä joutuisi lomautetuksi, SuPerin Kangasalan ammattiosasto 625:n hallituksen puheenjohtaja Sini Nurmi kertoo.

Neuvotteluiden edetessä tuli selväksi, että lomautukset tulevat kohdentumaan varhaiskasvatuksen päivähoitajiin ja opetuksen puolella koulunkäynnin ohjaajiin.

− Pohdimme, miten saisimme lomautettavien joukon minimiin, koska kaikkia jäseniämme emme tule saamaan lomautusten ulkopuolelle. Neuvotteluita helpotti se, että lähihoitajajäsenemme ilmasivat halukkuutensa siirtyä työskentelemään soteen, jos sinne tarvetta tulee, Nurmi sanoo.

Asiasta väännettiin neuvottelupöydässä yli kaksi viikkoa.

− Alku oli hankala. Meidän lähtökohtamme oli, ettei uusia rekrytointeja tehdä niin kauan kuin yksikin lähihoitaja on lomautusuhan alla, pääluottamusmies Anu Valkama painottaa.

Tämä tavoite saavutettiin. Varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa työskenteleville jäsenille, joiden työt ovat vähentyneet koronatilanteen vuoksi, tarjotaan työtä ensisijaisesti sote-puolelta, joko avustaviin tehtäviin tai lähihoitajan sijaisuuksiin.

− Onnistuimme yt-neuvotteluissa saamaan tavoitteemme läpi. Kangasalan kaupungin lähihoitajat jäivät lomautuksen ulkopuolelle, näin lomautettavien määrä saatiin huomattavasti pienemmäksi. Joidenkin lähihoitajien kohdalla se tarkoittaa sitä, että työskentelypaikka ja tehtävänkuva tulee tilapäisesti muuttumaan, Valkama kertoo.

Osa siirtyneistä lähihoitajista suorittaa lääkehoidon tenttejä ja siirtyy täysipainoisesti lähihoitajan sote-työhön, osa tekee avustavia tehtäviä nykyisellä palkallaan. Työehtosopimukseen perustuvan kahdeksan viikon siirron jälkeen työntekijät voivat itse sopia työnantajan kanssa siirron jatkamisesta.

Ratkaisu tukee myös päivähoitajia, joilla ei ole lähihoitajan koulutusta. Tilanteessa, jossa lähihoitajakoulutuksen omaavia siirretään muuhun työhön sosiaali- ja terveydenhuoltoon, palaa muulla koulutuksella päivähoitajan työtä tekevä tekemään omaa työtänsä lasten parissa. Tämä taas vähentää lomautettujen ja lomautusten määrää päivähoitajien osalta.

− Voimia poikkeustilanteen vallitsevaa tilanteeseen, yhdessä me jaksamme vaikeat ajat läpi!, Nurmi ja Valkama kannustavat.