30.8.2012

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: 0,5:n henkilöstömitoitus on säilytystä, ei hoitoa

STTK:laisen Suomen lähi- ja perushoitajaliiton SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää 0,5:n henkilöstömitoitusta riittämättömänä. 0,5:n lakisääteinen minimi ei korjaa vanhustenhoidon ongelmia. Vanhukset ympärivuorokautisessa hoidossa ovat nyt monisairaita ja huonokuntoisempia ja tarvitsevat asiantuntevaa hoitoa. Asiakkaiden kunto on huomattavasti heikompi nyt kuin laatusuositusten laatimishetkellä. 0,5:n mitoitus on perälauta, mutta sillä ei paranneta vanhustenhoidon tilaa eikä työntekijöiden jaksamista. – 0,5:n mitoitus on useimmiten säilytystä, ei hyvää hoitoa. Vanhustenhoidon tilanteen parantamisessa ei ole kysymys rahasta vaan arvoista, SuPerin puheenjohtaja Paavola muistuttaa.

SuPerin mukaan 0,5:n mitoitus ei riitä hyvän perushoidon toteuttamiseen. Kuntouttavasta työotteesta ei tällaisella mitoituksella voida edes puhua. 0,5 ei anna mahdollisuutta hoidon kehittämiseen, mistä mitoituksen vastustajat ovat olleet huolissaan.

Lakiin on saatava myös määräykset siitä, että henkilömitoitukseen lasketaan vain vähintään hoitoalan toisen asteen tutkinnon suorittaneet työntekijät.

Hoitajista on hakeutunut muille aloille vuoteen 2009 mennessä 37 000 osaajaa, heistä lähihoitajan tai vastaavan tutkinnon suorittaneita on 17 000. 0,5:n mitoitus ei houkuttele koulutettuja hoitajia palaamaan alalle. Se ei myöskään houkuttele alalle uusia osaajia.

SuPeriin kuuluu yli 81 000 lähi- ja perushoitajaa, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085