4.12.2023

Nyt palkitaan kuntien ja hyvinvointialueiden innostavia työyhteisöjä sekä Suomen kekseliäin kunta

Kunta- ja hyvinvointialan innostavimpia kehittämistekoja palkitaan gaalassa 4. joulukuuta. Lähetystä voi seurata myös verkossa. Palkittavia kuntia ovat muun muassa Vaasa ja Liminka.

Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n ja alan pääsopijajärjestöjen yhteinen Tekojen tori -kampanja keräsi tänä syksynä ennätysmäärän uusia kehittämistekoja kunnista ja hyvinvointialueilta Tekojen tori -portaaliin. Kymmeniä alan työpaikkoja palkitaan 4. joulukuuta järjestettävässä Tärkeissä töissä -gaalassa.

- Olemme järjestäneet kampanjoita vuodesta 2017. Tänä vuonna kampanja tuotti ennätystuloksen. Saimme portaaliin lähes 250 uutta kehittämiskuvausta eri ammattialoilta ja teemoista ja 59 organisaatiosta, kertoo työelämän kehittämisen asiantuntija Anna-Mari Jaanu.

Opetus- ja kasvatusalalta yli 90 kehittämistekoa

Tekojen torin kehittämisteoissa kuvataan eri ammattialojen työn, toimintatapojen tai palvelujen kehittämistä. Kaikkein aktiivisimpia olivat opetus- ja kasvatusalan ammattilaiset, jotka toivat portaaliin yli 90 kehittämistekoa.

Lisäksi moni kampanjaan osallistunut kuvasi koko organisaatiota koskevaa kehittämistyötä, kuten työhyvinvoinnin tai osallisuuden kehittämistä. Innostavia kehittämistekoja tuotti esimerkiksi Vaasan kaupunki Ilmianna pakkopulla -kampanjallaan.

- Ilmianna pakkopulla -kampanjassa henkilöstöä pyydettiin ilmoittamaan kehittämiskohteita eli oman työnsä pakkopullia. Kampanja liittyy Vaasa 2.0 -ohjelmaan, jossa luodaan tehokkaita prosesseja, mielekkäitä työtehtäviä ja helposti saavutettavia palveluja, Jaanu kertoo.

Liminka teki sen taas

Tekojen tori -kampanjassa etsittiin myös Suomen kekseliäintä kuntaa tai hyvinvointialuetta. Kekseliäimmäksi kunnaksi tai hyvinvointialueeksi valittiin se, josta jaettiin eniten kehittämistekoja Tekojen torille kuluvan vuoden aikana.

Limingan kunta ahkeroi kampanjan aikana Tekojen torille kaikkiaan 58 kehittämistekoa. Liminka valitaan Suomen kekseliäimmäksi kunnaksi nyt kolmatta kertaa peräkkäin.

- On hienoa tulla kolmannen kerran valituksi Suomen kekseliäimmäksi kunnaksi. Erityisesti haluan kiittää kaikkia kunnan työntekijöitä jo vuosia kestäneestä vahvasta kehittämismyönteisestä tekemisestä, vahvasta kehittämishalusta ja tinkimättömästä asenteesta. Palkinto on myös kiitos siitä, että meillä on halu jakaa osaamistamme ja olla aktiivisesti mukana kehittämässä laaja-alaisesti koko suomalaista kuntakenttää ja sen toimintatapoja, toteaa Limingan kunnanjohtaja Pekka Rajala

Mikä sitten on Limingan salaisuus, miten pieni kunta tekee tämän vuosi toisensa jälkeen?

- Pieni Limingan kunta on ketterä keksimään ja meillä on eteenpäin katsova porukka töissä. Pienessä organisaatiossa on helppo kokeilla uusia toimintatapoja ja saada asiat käytäntöön – aidosti vaikuttaa omaan työhön ja palvelujen kehittämiseen. Hyvää yritetään, mutta priimaa pukkaa – hyvä, parempi, Liminka!

Nostamme esille nykyaikaista ja uudistuvaa julkista työtä

Gaalassa palkitaan 56 innostavaa kehittämistekoa eri toimialoilta ja teemoista. Innostavat teot tuovat hienosti esiin kunta-alan ja hyvinvointialueiden alan moninaisuutta.

- Kunta-alalla ja hyvinvointialueilla kehitetään johtamista, toimintatapoja ja palveluja koko ajan. Haluamme palkitsemisella nostaa esille uudistuvaa ja nykyaikaista julkista työtä ja antaa tunnustusta alan kehittäjille, sanoo Anna-Mari Jaanu.

Kaikki palkittavat kehittämisteot ja organisaatiot ovat tiedotteen liitteenä.

Seuraa gaalaa verkossa 4.12. klo 14 alkaen

Palkittavien kehittämistekojen yhteyshenkilöt ovat saaneet kutsun Tärkeissä töissä -gaalaan Helsinkiin. Juhlatunnelmaan voi osallistua myös seuraamalla gaalan suoraa lähetystä tästä linkistä.

Tärkeissä töissä on Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n ja kunta-alan pääsopijajärjestöjen, eli Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestön JUKOn, Julkisen alan unionin JAU:n ja Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestön Soten, työelämän kehittämisen alusta.

Lähde: Tärkeissä töissä -organisaation tiedote 4.12.2023