10.4.2024

Työterveyslaitos: Uudet työkalut auttavat kehittämään työkykyjohtamista ja palautumista sote-alalla

Työterveyslaitos on julkaissut kaksi uutta maksutonta työkalua työkyvyn ja palautumisen tueksi sote-alalla. Työkykyjohtamisen tilannekuva -kysely ja Sote-alan palautumislaskuri auttavat arvioimaan nykytilanteen omassa työpaikassa tai yksikössä ja suuntaamaan kehittämisen oikeisiin asioihin.

Sote-alalla jo pidempään jatkunut kuormittava tilanne liittyy erityisesti sote-muutokseen, työvoimapulaan sekä koronapandemian aiheuttamaan töiden ruuhkautumiseen. Työterveyslaitoksen julkaisemat uudet työkalut on tarkoitettu työkykyä tukevan johtamisen ja palautumisen kehittämiseen. Työkykyjohtamisen tilannekuva -kysely ja Sote-alan palautumislaskuri kuuluvat Mielenterveyden työkalupakkiin, joka on maksutta työpaikkojen käytettävissä.

Työkykyjohtaminen sisältää toimenpiteet henkilöstön työkyvyn edistämiseksi ja ylläpitämiseksi sekä työn sujuvuuden, työssä onnistumisen ja työssä jatkamisen tukemiseksi.

Työkykyjohtamisen tilannekuva -kyselyn avulla on mahdollista saada käsitys oman työpaikan tai yksikön tilanteesta. Kyselyyn tarvitaan vähintään kymmenen vastausta, joiden pohjalta tilannekuva muodostuu. Vastaajia voivat olla esimerkiksi henkilöstöhallinnon ja työsuojelun toimijat ja esihenkilöt. Kysymyksissä pureudutaan esimerkiksi tiedolla johtamiseen, työkykyjohtamisen toimintamalleihin, yhteistyöhön ja organisaatiokulttuuriin. Työkalusta saa raportin työkykyjohtamisen tilanteesta ja keinoja eri osa-alueiden kehittämiseksi.

Kysely on tarkoitettu suurille ja keskisuurille työpaikoille tai yksiköille. Työkalusta julkaistaan pienille työpaikoille suunnattu versio myöhemmin tänä vuonna.

Sote-alan palautumislaskuri on arviointityökalu yksiköille

Vain reilu kolmannes hyvinvointialueiden työntekijöistä palautuu hyvin työpäivän aiheuttamasta rasituksesta.

Sote-alan palautumislaskuri auttaa varmistamaan, että sote-alalla toimivan yksikön tai osaston käytännöt tukevat palautumista ja jaksamista työssä.

Laskurista saa välittömän palautteen nykytilanteesta ja keinokortit kehittämisen tueksi. Keinot liittyvät esimerkiksi työpäivän aikaiseen palautumiseen, työaikoihin liittyviin vaikutusmahdollisuuksiin, vuorolistojen suunnitteluun ja eettiseen kuormitukseen.

Tutustu

​Lähde: Työterveyslaitoksen tiedote 10.4.2024