26.4.2024

Kansainvälisen edunvalvontaverkoston FIPSU:n seminaari eettisestä rekrytoinnista järjestettiin 26.4.

Julkisen alan ammattiliittojen kansainvälinen edunvalvontaverkosto FIPSU järjesti tänään Helsingissä seminaarin työperäisestä maahanmuutosta ja eettisestä rekrytoinnista. Seminaarissa tarkasteltiin työperäisen maahanmuuton ajankohtaisia haasteita julkisen sektorin näkökulmasta sekä pohdittiin, miten kansainvälistä rekrytointia voidaan toteuttaa eettisiä periaatteita noudattaen.

Panelistit valtiosihteeri Mika Nykänen, TEM, FIPSU-verkoston Päivi Niemi-Laine ja neuvottelujohtaja Anna Kukka, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT.

Seminaarissa julkaistiin myös FIPSU:n päivitetyt ohjeet eettiseen rekrytointiin. Ohjeissa FIPSU ja verkoston muodostavat kuusi ammattiliittoa SuPer, JHL, Jyty, OAJ, PRO ja Tehy edellyttävät ulkomaisen työvoiman rekrytoinnin lain- ja oikeudenmukaisuutta prosessin kaikissa vaiheissa.

SuPerin asiantuntija Elina Kiuru muistutti seminaarin puhujia ja yleisöä erityisesti ammatillisen kielitaidon merkityksestä vuorovaikutusaloilla, kuten hoitotyö ja kasvatus. Kiuru painotti, että SuPerin tekemien selvitysten mukaan jäsenet suhtautuvat hyvin myönteisesti työperäiseen maahanmuuttoon, mutta hoitajat kokevat ammatillisen kielitaidon usein liian heikoksi työtilanteisiin.

– Päällimmäinen viesti selvityksistä on, että kielitaidon kehittämisen vastuu on siirtynyt työntekijöille, Kiuru välitti jäseniltä tullutta viestiä hallituksen ja työnantajien edustajien suuntaan. SuPerin kanta on, että työntekijöiden ammatissa tarvittavasta kielitaidosta on työnantajalla.

.
SuPerin asiantuntija Elina Kiuru.

Tämänpäiväisessä seminaarissa FIPSU myös esitti yhteisen, työperäistä maahanmuuttoa käsittelevän pysyvän foorumin perustamista. Tähän osallistuisivat työntekijä- ja työnantajaosapuolet, työperäistä maahanmuuttoa käsittelevien ministeriöiden edustajat, oppilaitokset, rekrytointiyritykset sekä teemaan perehtyneet asiantuntijat ja tutkijat.

Eettisen rekrytoinnin ohjeet: Ulkomaisen työvoiman rekrytointi
Tiedote: FIPSU: Yhteinen foorumi selkeyttää työperäistä maahanmuuttoa
Selvitys: Työperäinen maahanmuutto ja kielitaito superilaisten kokemana (2023)
SuPerin kansainvälinen toiminta ja yhteistyö