Fackavdelningarnas verksamhetsbidrag för medlemsrekrytering år 2026
Fackavdelningarna kan år 2026 ansöka om extra verksamhetsbidrag för aktiviteter som stöder medlemsrekrytering. I denna anvisning beskrivs:
- vilken typ av verksamhet bidraget kan beviljas för
- hur man ansöker om bidraget
- hur bidraget betalas ut.
Läs noggrant igenom hela anvisningen innan du ansöker om verksamhetsbidrag. Eventuella frågor kan skickas till yleishallinto@superliitto.fi.
Verksamhetsbidrag kan beviljas för
1. Planerad och målinriktad medlemsrekrytering som genomförs i samarbete mellan fackavdelningar och som fackavdelningarna själva delvis finansierar.
Bidraget kan uppgå till högst hälften av den summa som fackavdelningarna själva finansierar verksamheten med, dock högst 300 €/evenemang/fackavdelning. Det beviljade bidraget delas lika mellan de fackavdelningar som deltar i evenemanget. Under året kan bidrag beviljas endast en gång per fackavdelning.
En skriftlig, fritt formulerad ansökan ska lämnas in innan den planerade verksamheten genomförs. Ansökan ska innehålla:
- namn och nummer på de deltagande fackavdelningarna
- fackavdelningarnas kontonummer
- namn och e-postadress till den gemensamma kontaktpersonen
- beskrivning av det planerade evenemanget, dess tidpunkt och mål
- kostnadsberäkning för evenemanget
- den del av kostnaderna som fackavdelningarna själva finansierar.
Den gemensamma kontaktpersonen skickar ansökan per e-post till yleishallinto@superliitto.fi senast en månad före evenemanget. Svar på ansökan skickas till kontaktpersonen per e-post inom två veckor från mottagandet. Under juni–juli är svarstiden fyra veckor, vilket innebär att ansökningar under sommaren ska lämnas in i god tid.
Bidraget betalas ut till fackavdelningarna efter att en beskrivning av evenemanget och kvitton har skickats per e-post till yleishallinto@superliitto.fi.
Exempel
Fackavdelningarna A, B och C ordnar tillsammans en lokal medlemsrekryteringskampanj med målet att öka medlemsantalet med minst x %. Varje fackavdelning finansierar kampanjen med 500 €. Senast en månad före kampanjstart skickar fackavdelningarna via sin gemensamma kontaktperson en ansökan till förbundet med en lämplig kampanjplan. Ansökan behandlas inom två veckor och besked om godkännande/avslag skickas per e-post till kontaktpersonen.
Om planen godkänns kan fackavdelningarna beviljas totalt 750 € i bidrag, dvs. 250 €/fackavdelning. Bidraget betalas ut när fackavdelningarna via kontaktpersonen har skickat en beskrivning av den genomförda kampanjen samt kostnadskvitton till förbundet.
2. Ersättning för obetald ledighet som tas av fackavdelningens styrelsemedlemmar för arbetsplatsbesök
Förbundet kan ersätta en dags inkomstbortfall för varje dag som fackavdelningen själv har ersatt en styrelsemedlem för obetald ledighet för arbetsplatsbesök. Förbundet kan under året ersätta högst två dagar per fackavdelning. Ersättning betalas inte till personer som enligt sin tjänst har möjlighet att besöka arbetsplatser under arbetstid.
Ansökan om ersättning för inkomstbortfall skickas till förbundet av fackavdelningens ordförande. Ansökan ska innehålla:
- fackavdelningens namn och nummer
- namn och uppdrag i fackavdelningen för den som gör arbetsplatsbesöken
- tidpunkt, schema och besökta arbetsplatser
- till vem fackavdelningen själv har betalat ersättning för inkomstbortfall för obetald ledighet och när.
Ansökan skickas per e-post till yleishallinto@superliitto.fi innan obetald ledighet söks och besöken genomförs. Svar skickas till ordföranden per e-post inom två veckor från mottagandet. Under juni–juli är svarstiden fyra veckor, vilket innebär att ansökningar under sommaren ska skickas i god tid.
Ersättning för inkomstbortfall är skattepliktig inkomst och betalas till den som gjort besöken mot intyg om inkomstbortfall. Intyg och redogörelse för besöken skickas till förbundet via M2-reseprogrammet. M2-anvisningar skickas från förbundet till fackavdelningens ordförande samtidigt som besked om godkänd ansökan, och ordföranden vidarebefordrar dem till den som gjort besöken.
Exempel
Fackavdelningen har betalat sin ordförande en dags inkomstbortfall för obetald ledighet för arbetsplatsbesök. Uppmuntrad av ordförandens goda erfarenheter vill även sekreteraren ta obetald ledighet för arbetsplatsbesök, och fackavdelningen ansöker om ersättning för hens inkomstbortfall.
Innan sekreteraren ansöker om obetald ledighet hos arbetsgivaren skickar fackavdelningens ordförande en ansökan om ersättning till förbundet. När ansökan har godkänts kan sekreteraren ta obetald ledighet och genomföra besöken. Efter besöken skickar sekreteraren intyg om inkomstbortfall samt redogörelse för besöken till förbundet via M2-programmet. M2-anvisningarna får hen från fackavdelningens ordförande.
Verksamhetsbidrag delas ut till fackavdelningarna under året högst upp till den budgeterade summan. Fackavdelningarna informeras när den reserverade summan för året har använts och ansökningar inte längre behandlas.