Yrkesinriktade grundexamina
De yrkesinriktade grundexamina omfattar 180 kompetenspoäng (kp), uppbyggda av yrkesrelaterade (145 kp) och gemensamma (35 kp) examensdelar. Yrkesinriktade grundexamina ger breda yrkesmässiga baskunskaper för olika uppgifter inom branschen. Dessutom förvärvar studerande mer specialiserad kompetens och den yrkeskunskap som arbetslivet kräver inom minst ett område.
På den här sidan
Grundexamen inom social- och hälsovård
Utbildning till närvårdare sker inom yrkesutbildning genom att avlägga grundexamen inom social- och hälsovård. I närvårdarutbildningen förvärvar man den kompetens och det yrke som ger goda sysselsättningsmöjligheter. Närvårdarens kompetens möjliggör vid behov en flexibel övergång till olika arbetsuppgifter inom branschen. En närvårdare arbetar inom social-, hälso-, utbildnings- och pedagogiska sektorn med vård-, omsorgs-, pedagogiska- och handledningsuppgifter. Närvårdare arbetar nära människor.
Närvårdare är en yrkesbeteckning som är skyddad enligt lag inom social- och hälsovården. Beteckningsskyddet innebär att endast en närvårdare som avlagt grundexamen inom social- och hälsovård får använda yrkesbeteckningen närvårdare. Läs mer om beteckningsskyddet här.
Kompetensområdet för vård och rehabilitering av äldre ger kompetens att främja äldres delaktighet och arbeta för att förbättra klientens funktionsförmåga. Kompetensen från examensdelen om arbete inom hemvården omfattar planering, genomförande och utvärdering av tjänster, vård och rehabilitering för hemvårdens klienter samt respekt för deras självbestämmanderätt.
Kompetensområdet för pedagogisk verksamhet och vård av barn och unga fokuserar på att främja barns tillväxt, välbefinnande och lärande samt på att främja hälsan hos barn, unga och familjer i olika miljöer inom småbarnspedagogik och hälso- och sjukvård.
Kompetensområdet för mentalhälsoarbete och missbrukarvård ger kompetens att arbeta inom mental hälsa och missbruk samt utföra klient- och nätverksarbete inom området. Kunskap om metoder för arbete med mental hälsa och missbruk samt läkemedelsbehandling ingår i examensgrunderna.
Kompetensområdet för sjukvård är det vanligaste kompetensområdet för arbete inom den specialiserade sjukvården. Kompetensen behövs i alla typer av sjukvårdsuppgifter från små barn till äldre.
Kompetensområdet för munhälsovård ger kompetens att arbeta med munvård samt främja munhälsa och välbefinnande hos klienter. Utbildningen omfattar användning av arbetsmetoder, verktyg, material och produkter inom munvård.
Kompetensområdet för arbete med personer med funktionsnedsättning ger kompetens att främja delaktighet och funktionsförmåga hos personer med funktionsnedsättning. Närvårdare som avlagt detta kompetensområde arbetar huvudsakligen i klienters hem, boendeservice, dagverksamheter samt som personliga assistenter.
Kompetensområdet för akutvård på grundnivå är ett av kompetensområdena inom grundexamen i social- och hälsovård. Examensbenämningen prehospital akutvårdare på grundnivå beskriver kompetensen. Prehospitala akutvårdare på grundnivå kan arbeta exempelvis i ambulanser och akutvård, dock inte inom småbarnspedagogik.
Grundexamen i pedagogisk verksamhet och handledning
Grundexamen i pedagogisk verksamhet och handledning består av tre kompetensområden: kompetensområdet för småbarnspedagogik och familjeverksamhet (examensbenämning barnledare), kompetensområdet för handledning av ungdomar och gemenskaper (examensbenämning ledare för ungdomar och gemenskaper) samt kompetensområdet för handledning i kommunikation och teckenspråk (examensbenämning handledare i kommunikation och teckenspråk).
Barnledare och handledare i kommunikation och teckenspråk har behörighet som barnskötare inom småbarnspedagogik.
Barnledaren arbetar inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning, exempelvis på daghem och i öppen småbarnspedagogik. Barnledaren kan även arbeta med skolbarn och i arbete med familjer. Pedagogiskt arbete är nätverksarbete i samarbete med kommunen, församlingar och organisationer, med målet att främja barnets balanserade tillväxt, utveckling och lärande.
Arbetet av ledaren för ungdomar och gemenskaper innebär handledning, rådgivning och stöd för personer i olika åldrar, med fokus på att öka delaktighet, jämlikhet och medborgaraktivitet.
Handledare i kommunikation och teckenspråk främjar användningen av talstödjande, kompletterande och ersättande kommunikationsmetoder samt tillämpningen av teckenspråkigas språkliga rättigheter.
Grundexamen inom läkemedelsbranschen
Den som avlagt grundexamen inom läkemedelsbranschen har examensbenämningen läkemedelstekniker. Arbetet kräver goda interaktionsförmågor, noggrannhet och precision. Läkemedelsteknikern kan arbeta exempelvis med logistiska uppgifter inom läkemedelsförsörjningen, kontors- och IT-uppgifter, recepthantering samt som assistent i läkemedelshanterings- och tillverkningsprocesser.
Den som avlagt grundexamen inom läkemedelsbranschen har också kompetens att arbeta som assistent i klinisk forskning, läkemedelstillverkning, läkemedelsmarknadsföring och information samt med olika lagringsuppgifter inom läkemedelsförsörjningen.
Grundexamen för instrumentvård
Examensbenämningen inom grundexamen för instrumentvård är instrumentvårdare. En instrumentvårdare som har avlagt grundexamen kan arbeta på olika arbetsplatser som producerar tjänster och verksamhet relaterade till infektionskontroll, rengöring, desinficering, förpackning och sterilisering.
Genom valfrihet kan kompetensen utökas till att omfatta logistiska tjänster inom hälso- och sjukvård eller täcka verksamhetsmiljöer för instrumentvård inom olika social- och hälsovårdsenheter, forskningsinstitut, kliniska serviceenheter, industrin, verksamhetsmiljöer för tandvård eller djurvård.