Skip to content

Behovet av högklassig småbarnspedagogik

Fattigdomen i barnfamiljer ökar och mer än vart tionde barn lever i familjer med låga inkomster. Bland dem som är helt beroende av grundskyddet är redan vart femte barn.

Kommunerna och välfärdsområdena bör ges tillräckliga resurser för att trygga tjänsterna för barn och barnfamiljer. Nedskärningarna i statsandelarna till kommunerna och välfärdsområdena försvagar dessa tjänster. Nedskärningar i stödet för invandrares integration försvagar viktiga tjänster för barnfamiljer och bidrar till ökade kostnader för åtgärder i efterhand samt till ökad risk för marginalisering bland barn och unga.

Päivi Inberg, ordförande för SuPer, anser att högklassig småbarnspedagogik hjälper familjerna att klara sig, och därför lönar det sig inte att snåla med den.

– I daghemmens vardag skulle nedskärningarna ha en direkt inverkan på barnens möjligheter att få vård och stöd för sin uppväxt av en yrkesperson som också har resurser att utföra sitt arbete på ett högklassigt och etiskt hållbart sätt. Vi talar här om en period som lägger grunden för hela människans liv, betonar Inberg.

Personaldimensioneringen inom småbarnspedagogiken kan uppfyllas på papper, men ändå vara otillräcklig i praktiken – när personalen blir sjuk, arbetar med planering på kontoret eller har kontakt med vårdnadshavare och därmed är frånvarande från barngruppen.

– Tidiga stödåtgärder och individuell uppmärksamhet på barnet förebygger senare allvarligare problem. Därför är det särskilt viktigt att det alltid finns tillräckligt med kompetenta vuxna i gruppen – oavsett om det är vikarier eller fast anställda.

Inberg påpekar att närvårdarna är de enda yrkesutbildade personerna inom småbarnspedagogiken. Genom sin utbildning har de också särskilda yrkeskunskaper för att följa upp barnets psykiska välbefinnande i sitt arbete.

– Kommunerna måste ha tålamod att inte skära ner på småbarnspedagogiken så att kostnaderna hålls under kontroll och Finland kan blomstra. Kortsynta sparåtgärder blir dyra i längden.

”Tidiga stödåtgärder och individuell uppmärksamhet på barnet förebygger senare allvarligare problem.”

– Päivi Inberg

Publicerad på svenska 11.9.2025.

Mer information