Arbetstagarnas skydd mot uppsägning får inte försvagas
SuPer fortsätter att motsätta sig regeringens förslag som syftar till att underlätta uppsägning på grund av en person. Enligt förslaget ska kravet på att saklig grund för uppsägning ska vara allvarligt slopas och det ska i fortsättningen räcka med saklig grund för uppsägning. I motsats till regeringsprogrammet försvagas också omplaceringsskyldigheten, som är viktig med tanke på kontinuiteten i sysselsättningen. SuPer har gett ett utlåtande i ärendet 7.4.2025.

Lagändringen överlämnades till riksdagen i dag den 23 oktober. I den fortsatta beredningen har de ändringar som gäller varningsförfarandet och försvagningen av arbetstagarens prestationer strukits ur förslaget. Detta är helt klart steg i rätt riktning, men SuPer fortsätter att ifrågasätta nödvändigheten och berättigandet av hela lagstiftningsprojektet.
– Regeringens förslag är en del av ett bredare försök att försvaga arbetstagarsidans rättigheter och ställning på arbetsplatserna, säger SuPers ordförande Päivi Inberg. – En försämring av anställningsskyddet, i kombination med de försämringar av arbetslöshetsförsäkringen som trädde i kraft redan 2024, innebär att allt fler finländare riskerar att hamna i en allt sämre ekonomisk situation
Förslaget syftar till att förbättra anställbarheten för i synnerhet små och medelstora företag. Enligt SuPers bedömning skulle förslaget dock försvaga den lagstadgade anställningstryggheten för cirka 2,1 miljoner arbetstagare, dvs. dess konsekvenser skulle sträcka sig mycket längre också till stora arbetsgivare. Anställningstryggheten är en central del av den finländska arbetsrätten och dess försvagning skulle bryta mot principerna om arbetstagarskydd, lojalitet och avtalens bindande karaktär.
De ekonomiska konsekvenser som uppskattas i propositionsutkastet är små och det har inte på ett tillförlitligt sätt varit möjligt att påvisa de positiva effekterna av sysselsättningen, arbetslösheten eller utkomstskyddet för arbetslösa. De positiva effekterna av den sänkning av tröskeln för uppsägning som regeringen föreslår bygger till stor del på ogrundade antaganden. Det är osannolikt att förslaget kommer att öka sysselsättningen.
SuPer anser att det är särskilt problematiskt att försvagningen av arbetstagarnas anställningstrygghet ens delvis motiveras av de rättsliga riskerna för uppsägning och arbetsgivarnas brist på sakkunskap. En sänkning av tröskeln för uppsägning undanröjer inte de rättsliga utmaningarna i anslutning till uppsägning, utan kan tvärtom öka osäkerheten och oklarheten på arbetsmarknaden, eftersom tröskeln för uppsägning i slutändan kommer att ta form först med åren i rättspraxis.
– Ändringarna i regeringens första förslag om att försvaga uppsägningsskyddet är välkomna, säger Inberg. – De räcker dock inte till för att råda bot på lagstiftningsprojektets problematik, särskilt inte i kombination med ett försvagat utkomstskydd för arbetslösa och avsaknaden av en aktiv arbetsmarknadspolitik.
Publicerad på svenska 24.10.2025.
Mer information