Hemvården i kris – SuPer efterlyser omedelbara åtgärder för att trygga vården
SuPer kräver konkreta åtgärder av regeringen för att trygga hemvårdens resurser. Enligt en färsk undersökning från Institutet för hälsa och välfärd (THL) upplever endast ca hälften av de äldre klienter inom hemvården att de får tillräcklig vård. Situationen är ohållbar för de äldre, deras anhöriga och vårdpersonalen.

– En typisk klient inom hemvården har en minnessjukdom och ett stort behov av hjälp med alla dagliga sysslor men tjänsterna motsvarar inte deras behov. Regeringen borde sätta sig in i THL:s rapport och säkerställa resurserna i stället för nedskärningarna, säger Päivi Inberg, ordförande för SuPer.
Enligt THL kunde endast 52 % av hemvårdsenheterna genomföra det planerade antalet servicetimmar år 2024. Det finns stora regionala skillnader: i Helsingfors förverkligas enligt plan endast i 11 % av enheterna, medan motsvarande siffra i Norra Karelen är 86 %. Detta strider mot kraven i lagen om tjänster för äldre och mot grundlagen om jämlika tjänster.
SuPers undersökningar om hemvårdens tillstånd åren 2015, 2018 och 2022 visar bland annat närvårdarnas ständiga brådska och klienternas mycket dåliga funktionsförmåga. Vårdarna upplever att alla klienter inte är trygga hemma och vårdarna kan inte erbjuda hemvårdstjänster på bästa sätt för klienten
Servicegaranti räcker inte, lagens krav måste preciseras
Gällande hemvården innehåller lagen inte något absolut krav på minimiresurser som kan jämföras med bemanningen inom serviceboende med heldygnsomsorg, utan hemvårdens organisation och resurser styrs av lagens allmänna krav på tillräckliga tjänster. Enligt THL behövs en tydlig servicegaranti inom hemvården. SuPer anser att kraven i lagens måste preciseras.
Äldrevårdslagen, socialvårdslagen och till och med Finlands grundlag förutsätter att äldre erbjuds de tjänster som deras servicebehov kräver. Ett enkelt mått är om de tjänster som den äldres behov kräver kan utföras. Om de här kriterierna inte uppfylls måste servicenivån höjas och resurserna ökas.
– Tjänsterna ska svara på människors behov och fastställande av behoven ska grunda sig på individuell bedömning. Det räcker inte att tjänsterna bara existerar och tillgången till tjänster får inte vara beroende av var man bor, betonar Inberg.
– För att säkerställa att hemvårdens tjänster kan genomföras klient- och patientsäkert måste lagen preciseras. Den senaste tiden har vi sett hur välfärdsområdena drar ner på all icke-lagstadgad verksamhet.
Vårdfattigdom driver anhöriga och vårdgivare till utmattning
I Finland är omsorgsfattigdom en realitet. Enligt professor Teppo Kröger vid Jyväskylä universitet saknas det mer än en miljard euro inom äldreomsorgen. Vårdkrisen lindras inte genom att lätta på tjänsterna, eftersom antalet äldre ökar, vilket innebär att också behovet av vård ökar.
Enligt THL:s rapport är var femte anhörig utmattad, belastad eller oförmögen att fortsätta vårda. Särskilt de som hjälper äldre med minnessjukdomar är hårt belastade.
Enligt SuPers undersökningar upplever även den största yrkesgruppen inom hemvården, närvårdarna, belastning i sitt arbete. Arbetsbelastningen ökar sjukfrånvaron och vårdarnas oro för de äldre. Detta ökar i sin tur vikariekostnaderna avsevärt och gör branschens mindre attraktiv.
SuPer kräver att regeringen vidtar omedelbara åtgärder för att lösa hemvårdkrisen. De äldres rätt till god vård och vårdarnas rätt till ett hållbart arbetsliv får inte överskuggas av sparåtgärder.
”Tjänsterna ska svara på människors behov och fastställande av behoven ska grunda sig på individuell bedömning.”
– Päivi Inberg
Publicerad på svenska 11.11.2025.
Mer information