Skip to content

SuPers Inberg: Pohdes auktion av äldreomsorgstjänster kränker de äldres rättigheter

SuPers ordförande Päivi Ingberg motsätter sig Norra Österbottens välfärdsområdets (Pohde) beslut att använda elektronisk auktion där priset är den enda bedömningsgrunden vid upphandling av tjänster för gemenskapsboende för äldre.

Inberg påminner om att priset inte får vara det enda kriteriet inom äldreomsorgen. – Om serviceproducenter enbart konkurrerar med pris riskerar kvaliteten att försämras. I Pohdes upphandling har den lägsta servicenivån fastställts i en separat tjänstebeskrivning. Om denna beskrivning inte uppfyller de lagstadgade kvalitetskraven är en ren prisauktion inte bara juridiskt olaglig, utan även etiskt tvivelaktig.

– Att bortse från kvalitet som upphandlingskriterium äventyrar både klient- och patientsäkerheten samt personalens ork och välmående i arbetet. Förfarandet är inte etiskt godtagbart vare sig gentemot de äldre eller deras vårdare, konstaterar ordförande Inberg.

Social- och hälsovårdsministeriets kvalitetsrekommendation (2024–2027) betonar att tjänsterna ska vara högkvalitativa, kundorienterade och hållbart genomförda. Tillräcklig personalstyrka, kompetens och en etisk verksamhetskultur utgör grunden för god vård. Om kvaliteten inte beaktas i upphandlingen uppfylls varken kvalitetsrekommendationen eller kraven i lagen om äldreomsorg.

Justitiekanslern Tuomas Pöysti har slagit fast att de grundlagsenliga rättigheterna enligt 19 § – rätten till tillräckliga social- och hälsovårdstjänster – har företräde. Ekonomiska utmaningar berättigar inte till att åsidosätta denna skyldighet. Välfärdsområdenas ledning och beslutsfattare bär tjänsteansvar för att tjänsterna ordnas i enlighet med lag och grundlag.

SuPer accepterar inte det föreslagna förfarandet och den prissänkning av äldreomsorgen som Pohde tillämpar.

– Vi uppmanar de äldres anhöriga att motsätta sig auktionen och kräva verkligt ansvar av politikerna. De äldre är ingen handelsvara – deras människovärde och rättigheter måste tryggas under alla omständigheter, konstaterar Inberg.

– Jag uppmanar också beslutsfattare att avstå från och förhindra upphandlingar där priset är den enda avgörande faktorn när det gäller samhällets mest sårbara medborgare.

”Att bortse från kvalitet som upphandlingskriterium äventyrar både klient- och patientsäkerheten samt personalens ork och välmående i arbetet.”

Päivi Inberg

Mer information