Tidspressen inom hemtjänsten orsakar vårdköer på andra håll
SuPers ordförande Päivi Inberg varnar för att bristfällig hemtjänst är skadlig för såväl klienter som personal och hela hälso- och sjukvårdssystemet. – Det här blir dyrare för välfärdsområdena och stör märkbart även sjukhusens normala verksamhet.

Hemtjänstpersonalen utför dagligen ett värdefullt arbete bland äldre och andra personer i behov av hjälp. Enligt YLEs enkät (YLE 17.6.2025) är hemtjänstens besök inte onödiga, utan ett ovärderligt stöd för många äldre som bor hemma.
Hemtjänstpersonalen kan ha upp till 20 kundbesök per dag. I sitt arbete möter de olika utmaningar, såsom minnessjukdomar, psykisk ohälsa och beroendeproblematik.
Enligt SuPers ordförande är det viktigt att hemtjänstpersonalen ges tillräckligt med arbetsro och tid för förflyttningar och nödvändiga pauser. Detta förbättrar inte enbart personalens välmående, utan leder också till samhällsekonomiska besparingar.
– Får personalen utföra sitt arbete i lugn och ro minskar antalet stressrelaterade misstag. Även kundnöjdheten ökar, påpekar Päivi Inberg, ordförande för Finlands närvårdar- och primärvårdarförbund SuPer.
– Om arbetsförhållandena inom hemtjänsten och klienternas behov inte möts, kommer äldre i allt högre grad att belasta hälsocentralernas och sjukhusens jourmottagningar, och i ökande utsträckning söka sig till specialsjukvården. Det här blir dyrare för välfärdsområdena och stör märkbart även sjukhusens normala verksamhet, varnar Inberg.
Ur ett kontinuitetsperspektiv är situationen allvarlig, eftersom personalen lämnar branschen om arbetet inte längre kan utföras på ett acceptabelt sätt.
– Det är nödvändigt att utveckla hemtjänsten och öka resurserna, så att de som bor hemma får den vård de behöver och vårdpersonalen kan utföra sitt arbete på ett etiskt och hållbart sätt, betonar Inberg.
Publicerad på svenska 18.6.2025.
Mer information
