Usein kysyttyä koulutuksista
Tältä sivulta löydät vastaukset yleisimpiin SuPerin koulutuksiin liittyviin käytännön kysymyksiin.
Tarkemmat koulutuskohtaiset ohjeet saat ennen tilaisuutta sinulle lähetettävästä vahvistuksesta ja matkustusohjeesta.
- Miten ilmoittaudun SuPerin tilaisuuteen?
V: Tilaisuuksiin ilmoittaudutaan OmaSuPerin kautta viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä. Tarkista, että saat sähköpostitse vahvistusviestin ilmoittautumisestasi. - Voinko tilata matkaliput heti, kun olen ilmoittautunut tilaisuuteen?
V: Ei, matkaliput voi tilata vasta, kun vahvistuksen ja matkustusohjeet (ja tilaisuuden tunnus) on lähetetty liitosta. - Milloin saan tilaisuuden ohjelman tai keneltä voin sitä tiedustella?
V: Ohjelma sijoitetaan Oma SuPerin SuPer Tilaisuudet -osioon Liitteet-kohtaan heti sen valmistuttua. Voit tiedustella ohjelmaa Oma SuPerissa mainitulta yhteyshenkilöltä. Kaikista tilaisuuksista ei laadita erillistä ohjelmaa (mm. lyhyet webinaarit, jäsenillat).
- Voinko anoa (palkatonta) vapaata jo ennen vahvistuksen saapumista?
V: Palkatonta vapaapäivää ei pidä anoa ennen kuin saat vahvistuksen. Emme voi taata mukaanpääsyä tai tilaisuuden toteutumista aikaisemmin. - Minulle ei ole tullut kurssivahvistusta, mutta työkaverille tuli – miksi näin?
V: Kannattaa tutkia sähköpostisi roskapostikansio, koska viesti on saattanut mennä sinne. Gmail-osoitteissa vahvistusviesti ohjautuu usein myös Tarjoukset tai Ilmoitukset -kansioihin. Varmista myös, että Oma SuPerin tiedoissa on oikea sähköpostiosoitteesi. Ellet löydä vahvistusta ollenkaan, ole yhteydessä kurssin tiedoissa mainittuun yhteyshenkilöön. - Mistä matkustusohje ja matkalaskuohje löytyvät?
V: Ohjeet ja muut tilaisuuteen liittyvät dokumentit löytyvät pääsääntöisesti Oma SuPerin SuPer Tilaisuudet -osiosta (Liitteet-kohdasta).
- Voinko ilmoittautua tilaisuuteen, vaikka minulla on sovittu lääkärikäynti tilaisuuden aikana?
V: Tilaisuuksiin tulee lähtökohtaisesti osallistua koko ohjelman ajan. Ennen kuin ilmoittaudut, kysy asiaa tilaisuuden tiedoissa ilmoitetulta yhteyshenkilöltä. - Voinko osallistua kesken tilaisuuden työwebinaariin, joka kestää vain tunnin?
V: Et. Jos osallistuja tekee työnantajan töitä päivän aikana, työnantaja maksaa palkan. Samalta ajalta ei voi saada ansionmenetyskorvausta. - Voinko myöhästyä tilaisuudesta?
V: Yleensä ei haittaa, jos myöhästyt tilaisuuden alusta vähän esim. myöhässä olleesta bussista tai junasta johtuen. Matkaliput tulee tilata siten, että ehdit tilaisuuteen ajoissa eikä merkittävää myöhästymistä tule.
- Voinko itse perua ilmoittautumisen ja miten toimin matkalippujen kanssa?
V: Voit itse perua oman ilmoittautumisesi OmaSuPerissa viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä tai sähköpostitse tilaisuuden yhteyshenkilölle ilmoittautumisajan mentyä umpeen. Huomioithan, että voit perua vain oman ilmoittautumisesi.
Jos olet ehtinyt tilata matkalippuja, ole yhteydessä tilaisuuden tiedoissa mainittuun yhteyshenkilöön. Hän tarvitsee sinulta matkan varausdokumentit, jotta liitto voi hakea korvausta vakuutusyhtiöltä. - Miten toimin, jos sairastun?
V: Peru osallistumisesi sähköpostitse tilaisuuden yhteyshenkilölle. Hän antaa sinulle ohjeet sairaustodistuksen lähettämiseen. Vahvistuskirjeessä mainitun viimeisen perumispäivän jälkeen tapahtuneessa sairaustapauksessa osallistujan on toimitettava sairaustodistus 5 vrk:n kuluessa perumisilmoituksesta. Ilman sairaustodistusta lähitilaisuudesta poisjäännistä peritään 100 euron suuruinen peruutusmaksu.
- Varaanko itse majoituksen hotellista?
V: Et varaa. Yhteyshenkilö varaa sinulle majoituksen. Ilmoita majoitustarpeesi ilmoittautumislomakkeella. Poikkeuksen muodostavat maksulliset tilaisuudet, jolloin varaat ja maksat majoittumisesi itse. SuPer maksaa majoituksen 2 hengen huoneessa. Saat halutessasi 1 hengen huoneen lisämaksusta (jonka maksat hotellin vastaanotossa), jonka suuruus vaihtelee hotelleittain. - Haluan majoittua samaan huoneeseen työkaverini kanssa, mihin ilmoitan toiveeni?
V: Voit ilmoittaa huonekaveritoiveen ilmoittautumislomakkeen kohdassa ’Majoituslisätiedot’. Huomaathan, että huonekavereilla on oltava sama määrä öitä. Huonekaveritoiveet pyritään toteuttamaan, mutta aina se ei ole mahdollista esim. äkillisissä sairaustapauksissa. - Mistä tiedän, olenko oikeutettu majoittumaan hotellissa jo tilaisuutta edeltävän yön liiton kustannuksella?
V: Tilaisuutta edeltävän yön majoittuminen on mahdollinen jos:
– joutuisit lähtemään kotoa ennen klo 05.00 ehtiäkseni tilaisuuteen (tilaisuuden alkamisaika ilmoitetaan Oma SuPerissa) tai
– jos kurssiaamuna matkaaminen muodostuu kalliimmaksi kuin majoittuminen ja matka yhteensä edellisenä iltana. Tämä koskee lähinnä lentomatkustajia, aamulentojen hinnat voivat olla huomattavan kalliita.
Ilmoita majoitustarpeestasi OmaSuPerissa ilmoittautumisen yhteydessä tai mahdollisimman pian vahvistuksen saatuasi, jos majoitukseesi tulee muutoksia.
- Mistä matkaliput tilataan ja onko lipputyypillä väliä?
V: Osallistuja tilaa itse matkaliput. Matkustamisessa on noudatettava liiton matkustusohjetta. Lipun tulee olla perushintainen lippu, ei maksullisia lisäpalveluita (esim. junan extra-luokka tai hytti, tietty istumapaikka tai vierustoveri). Lentomatkoilla on käytössä vain edullisin lipputyyppi.
Voit tilata matkaliput joko SuPerin yhteistyömatkatoimistosta (yhteystiedot löytyvät matkustusohjeesta) tai voit ostaa liput itse esim. suoraan Matkahuollon tai VR:n asiakaspalvelusta tai verkkosivuilta. Linja-autoliput ostetaan aina itse, koska niitä ei voi ostaa SuPerin yhteistyömatkatoimistosta.
Jos tilaat matkaliput SuPerin yhteistyömatkatoimistosta, sinun tulee luoda itsellesi matkustajaprofiili. Profiili pitää luoda, vaikka tilaisit matkaliput puhelimitse tai sähköpostitse. Ohje profiilin luomiseen löytyy Oma SuPerista. Profiili luodaan vain kerran. - Miten matkaliput maksetaan?
V: Yhteistyömatkatoimisto lähettää laskun suoraan liittoon, eli et tarvitse ollenkaan omaa rahaa tilatessasi liput sieltä. Muualta tilaamasi matkaliput maksat ensin itse ja laskutat SuPerilta matkalaskulla tilaisuuden jälkeen. Muista liittää matkaliput ja ostokuitti matkalaskuohjelmaan. - Voinko valita, millä kulkuvälineellä matkustan?
V: Pääsääntö matkustamisessa on: edullisin julkinen matkustustapa. Matkustamiseen on ensisijaisesti käytettävä julkista liikennettä, esim. juna tai linja-auto. Pohjoisimmasta Suomesta voi matkustaa lentokoneella. - Voinko matkustaa omalla autolla tilaisuuteen?
V: Kyllä, jos pyydät ennen matkalippujen tilaamista luvan sähköpostitse tilaisuuden yhteyshenkilöltä. Oman auton käyttö korvataan vain niiltä osilta matkaa, joilla julkinen liikenne ei ole mahdollinen. - Voinko matkustaa taksilla tilaisuuteen?
V: Se on mahdollista, mutta sinun pitää pyytää ennen matkalippujen tilaamista sähköpostitse lupa taksin käytölle tilaisuuden yhteyshenkilöltä ja kertoa hänelle, miksi tarvitset taksia matkustamiseen, kuinka pitkän matkan olet aikeissa sillä matkustaa sekä kyytiin tulevien henkilöiden nimet.
- Olen osallistumassa maksulliseen tilaisuuteen, josta minä tai työnantajani maksaa osallistumismaksuni. Maksaako SuPer koulutukseen osallistumisesta korvauksia tai majoituksen?
V: Ei. SuPer ei maksa maksullisten koulutusten osalta korvauksia eikä majoitusta. Korvauksen saapuminen hakijan tilille kestää keskimäärin 1 kuukauden siitä, kun olet jättänyt hakemuksen SuPeriin. - Milloin ja miten matkakorvaukset ja ansionmenetyskorvaukset on haettava SuPerilta?
V: Korvauksia on haettava 3 kk kuluessa tilaisuuden päättymisestä. Matka- ja ansionmenetyskorvaukset haetaan sähköisellä matkalaskuohjelmalla (M2-ohjelma). Samalla matkalaskulla haetaan kaikki yhteen tilaisuuteen liittyvät korvaukset (myös ansionmenetyskorvaukset). Tunnukset ohjelman käyttöön sekä käyttöohjeet toimitetaan vahvistusviestin mukana.
Huomioithan: Samalla matkalaskulla ei voi hakea korvauksia useista eri tilaisuuksista. - Mitä liitteitä tarvitsen matkakorvaushakemukseen?
V: Itse ostettujen matkalippujen ostokuitit sekä kaikki liiton käyttämän matkatoimiston sinulle toimittamat liitteet sähköisessä muodossa. - Mitä liitteitä tarvitsen ansionmenetyskorvausta varten?
V: Tarvitset ainoastaan ansionmenetystodistuksen, jonka saat työnantajaltasi. - Millainen ansionmenetystodistuksen pitää olla?
V: Työnantajan laatimasta todistuksesta tulee näkyä nimesi, päivämäärä ja summa, joka on vähennetty palkastasi.
- Mitä tilaisuuden kustannuksia SuPer maksaa?
V: Pääsääntöisesti liitto kustantaa läsnäolotilaisuutena järjestettävien (esim. kurssit, yrityskohtaiset foorumit) vähintään koko päivän kestävien tilaisuuksien ohjelmaan merkityt tarjoilut, koulutuksen, matkakulut matkustusohjeen mukaan (julkisilla liikennevälineillä tehdyt matkat), majoituksen ja tietyissä tapauksessa ansionmenetyskorvauksen. Poikkeuksen muodostavat maksulliset tilaisuudet. - Onko kustannusten korvaamiselle jotain sääntöjä?
V: Kyllä. Kustannusten korvaamisen edellytyksenä on, että ilmoittautunut henkilö osallistuu koko ohjelmaan. Matkustusohjeessa on kerrottu matkalaskulle tarvittavat liitteet eri tapauksissa. Lue matkustusohje huolellisesti. - Milloin kustannukset korvataan?
V: Saat rahat tilillesi noin 1 kk kuluttua siitä, kun olet jättänyt oikein täytetyn hakemuksen SuPeriin. Tarkista matkalaskusi huolellisesti ennen sen lähettämistä. Matkalaskun käsittely viivästyy, jos matkalaskulla on virheitä, tai liitteitä puuttuu.
Verottomat korvaukset:
Esim. itse maksetut matkaliput ja km-korvaukset: Korvauksia maksetaan viikoittain ja saat korvauksen yleensä viimeistään kuukauden sisällä matkalaskun tekemisestä.
Verolliset korvaukset:
Esim. ansionmenetys: Korvauksia maksetaan kuukauden 15. ja viimeinen päivä. Korvauksen saat tilillesi noin kuukauden sisällä matkalaskun tekemisestä.