Työturvallisuus
Työturvallisuuslaki edellyttää, että työnantaja selvittää työpaikan vaaratekijät, jotka johtuvat työstä, työympäristöstä ja työolosuhteista. Arvioinnin tavoitteena on varmistaa turvallinen, terveellinen ja sujuva työnteko.
Vaarojen selvittämisen velvoite perustuu työturvallisuuslakiin ja koskee kaikkia työnantajia toimialasta ja työntekijöiden lukumäärästä riippumatta.
Arvioinnissa täytyy huomioida muun muassa
- työolot
- sattuneet tapaturmat, ammattitaudit ja läheltä-piti-tilanteet sekä
- työntekijöiden henkilökohtaiset edellytykset, kuten ikä, sukupuoli, ammattitaito ja terveydelliset seikat.
Riskien arviointi on työnantajan velvollisuus.
Vaaratekijät tulee poistaa tai minimoida niin, ettei työntekijöiden terveys ja turvallisuus vaarannu.
Työturvallisuudesta huolehtimista ei voi delegoida esimerkiksi työterveyshuollolle tai työsuojelun yhteistoimintahenkilöstölle. Perusteeksi turvallisuusasioiden laiminlyönnille ei kelpaa rahan puute.
Työympäristön terveellisyyden lisäksi työhyvinvointia parannetaan tarjoamalla hyvät työehdot, huolehtimalla työntekijöiden henkisestä hyvinvoinnista ja huolehtimalla siitä, että johtaminen on oikeudenmukaista.
Jokainen on velvollinen noudattamaan työpaikan turvallisuusohjeita ja ottamaan huomioon vaaratekijät. Jokaisen tulee ilmoittaa havaitsemistaan puutteista omalle esimiehelle ja työsuojeluvaltuutetulle.
Jos työyhteisössäsi on turvallisuus- tai ilmapiiriongelmia, käänny työsuojelutoimijoiden puoleen.
Lue myös
Keskeisimmät työsuojelusäädökset ovat (finlex.fi):
- Työsuhteen ehtoja säätelevät
- Työsopimuslaki 55/2001
- työehtosopimukset.
- Työympäristöä säätelevät työturvallisuuslaki ja sen nojalla annetut alemman asteiset määräykset
- Työaikaa säätelevät