15.7.2016

SuPer vastustaa kokoomuksen ehdotusta sunnuntailisän poistamisesta laista – ”Talous ei kohene työntekijöitä rankaisemalla”

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer vastustaa kokoomuksen eduskuntaryhmän ehdotusta sunnuntailisien poistamisesta laista ja siirtämisestä työehtosopimukseen tai työpaikoilla sovittavaksi.  – Ehdotus jatkaa palkansaajien rokottamista kohdistaessaan taas leikkausehdotuksia jo valmiiksi pienipalkkaisiin, sosiaali-, terveys- ja palvelualalla työskenteleviin naisiin, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.Esityksen tekijät eivät tunnu ymmärtävän, että Suomen talous ei kohene tätä maata pyörittävien työntekijöiden rankaisemisella.

Sunnuntailisien poistamisella laista on lamaannuttava vaikutus pienituloisille, erityisesti sosiaali-, terveys- ja palvelualalla toimiville työntekijöille, joista monella sunnuntailisät muodostavat merkittävän osan palkasta. – Monelle pienituloiselle työntekijälle lisät ovat juuri se osa palkkaa, jonka avulla tulot riittävät muuhunkin kuin vain selviämiseen. Mikään ei takaa, että työnantajat maksaisivat sunnuntailisiä ilman lain asettamaa velvollisuutta, sanoo Paavola. Kaikki eivät myöskään voi valita tekevänsä töitä vain toimistoaikoina. Nämä ihmiset tekevät töitä 365 päivää vuodessa ympäri vuorokauden ja ansaitsevat kunnollisen korvauksen tekemästään työstä, Paavola sanoo.

Paavola on huolissaan kansanedustajien asenteesta sosiaali- ja terveysalaa kohtaan. – Hallituksen suunnittelema hoitajamitoituksen lasku 0,5:stä 0,4:ään yhdessä kokoomuksen eduskuntaryhmän ehdotuksen kanssa on kuin suoraan kohdistettu sosiaali- ja terveysalalla jo nyt jaksamisensa äärirajoilla työskenteleviin. Valmiiksi vaikeasta tilanteesta tahdotaan väkisin tehdä kestämätön.

Sunnuntailisän siirtäminen vapaasti työpaikoilla sovittavaksi tai työehtosopimuksiin ei riitä turvaamaan työntekijän oikeutta asianmukaiseen korvaukseen tehdystä työstä. SuPer ei missään nimessä hyväksy kokoomuksen ehdotusta.

SuPeriin kuuluu lähes 90 000 sosiaali- ja terveydenhuoltoalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja:

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085