Skip to content

Egenkontroll

Om din arbetsplats finns inom social- och hälsovården eller i en privat enhet för småbarnspedagogik, bör det finnas en egenkontrollplan. Egenkontrollplanen är ett offentligt dokument och ska därför vara tillgänglig för både kunder och anhöriga. Enligt tillsynslagen anges att: 

”Tjänsteproducenten ska upprätta en egenkontrollplan elektroniskt och publicera den i ett offentligt datanät eller på annat sätt som främjar dess offentlighet samt hålla egenkontrollplanen offentligt tillgänglig i serviceenheten.” 

Egenkontrollplanen fungerar som en handbok för enhetens verksamhet. Den ska innehålla om exempelvis

  • personalstruktur, rekrytering, hantering av risksituationer och andra verksamhetsrutiner
  • beskrivning av anmälnings- och inlärningsförfarandet för risksituationer
  • anvisningar om personalens anmälningsskyldighet. 

Egenkontrollplanen är ett arbetsverktyg för personalen och används för att utveckla och följa upp kvaliteten på tjänsterna samt säkerställa kund- och patientsäkerheten i det dagliga arbetet vid enheten. 

Det är bra att ta fram egenkontrollplanen i samarbete med personalen. Planen ska uppdateras varje gång det sker förändringar i verksamheten.  

Personalens anmälningsskyldighet på sohä-arbetsplatser

Om du upptäcker brister, risksituationer eller skador som äventyrar kund- och patientsäkerheten på din arbetsplats, är du skyldig att rapportera detta till din enhets chef.

Chefen ska i sin tur anmäla ärendet till tillsynsmyndigheten inom det välfärdsområde arbetsenheten är belägen. 

Om problemet inte åtgärdas omedelbart måste du själv anmäla det till välfärdsområdets tillsynsmyndighet (Tillsynslagen § 29).

Egenkontrollplanen ska innehålla instruktioner för förfarande.

Anmälningsskyldighet för personal inom småbarnspedagogik

Personal inom småbarnspedagogik har skyldighet att anmäla missförhållanden som hindrar eller hotar hindra genomförandet av småbarnspedagogiken. Anmälningsskyldigheten gäller endast barnets rätt till småbarnspedagogik samt att lagen om småbarnspedagogik följs.

Gör en skriftlig anmälan till din närmaste chef (den person som ansvarar för verksamheten vid enheten för småbarnspedagogik). Hen ska vidarebefordra anmälan till chefen för småbarnspedagogiken och omedelbart vidta nödvändiga åtgärder för att rätta till situationen.

Missförhållanden i småbarnspedagogiken är till exempel brister i lokaler och utrustning, personaldimensionering, verksamhetskultur eller bemötande av barn.

Du behöver inte fundera på om det är befogat att göra en anmälan – om du ens överväger att något kan vara ett missförhållande, gör en anmälan. Din chef bedömer åtgärderna och relevansen.

Instruktioner för hur du gör en anmälan finns på din arbetsplats intranät. Du kan också göra anmälan via e-post genom att använda rubriken ”Missförhållandeanmälan”.

Barnskyddsanmälan

Anmälningsskyldighet gäller för alla anställda som i sitt arbete får vetskap om ett barn vars del behovet av vård och omsorg, omständigheter som äventyrar barnets utveckling eller barnets eget beteende kräver att behovet av barnskydd utreds.

Tystnadsplikt är inget hinder för barnskyddanmälan. En barnskyddanmälan för inte fördröjas genom att till exempel överlåta saken till chefen. Det är den person som har fått kännedom om ett eventuellt behov av barnskydd som är skyldig att göra anmälan.

Utdrag ur straffregistret 

Enligt tillsynslagen har arbetsgivaren rätt att begära att få se ett utdrag ur straffregistret från personer som arbetar med äldre och personer med funktionsnedsättning. Ett sådant utdrag kan krävas om personen tilldelas dessa uppgifter för första gången eller om anställningen varar i minst tre månader under ett kalenderår. 

För arbete med minderåriga gäller i första hand lagen om kontroll av brottslig bakgrund hos personer som arbetar med barn.

Tillsyn av yrkesutbildade personer

Närvårdarens yrkesverksamhet regleras av lagarna om yrkesutbildade personer. Lagarna om yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården innehåller bestämmelser om rätten att utöva yrke, rätten att använda yrkesbeteckning, handledning och tillsyn av yrkesutbildade personers verksamhet samt yrkesetiska skyldigheter.

En yrkesutbildad person ska ha sådan utbildning som yrkesutövning förutsätter, tillräcklig yrkeskompetens och sådana färdigheter som yrkesutövningen förutsätter samt möjlighet att utveckla och upprätthålla sin yrkesskicklighet.

Lagarna om yrkesutbildade personer gäller yrkesutbildade personer inom såväl den offentliga som den privata sektorn samt självständiga yrkesutövare.

Valvira övervakar lämpligheten av de yrkesutbildade personernas verksamhet inom social- och hälsovården

Tillsynen syftar till att med de medel tillsynsmyndigheten disponerar garantera klient- och patientsäkerhet och tjänsternas kvalitet. Arbetsgivaren har det primära övervakningsansvaret.

Arbetsgivaren ska utan dröjsmål ingripa i missförhållanden i en yrkesutbildad persons verksamhet. Tidigt ingripande och övervakning på arbetsplatserna möjliggör snabba åtgärder och snabb problemlösning.

Vid Valvira finns en nämnd för tillsyn över yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården.

Den behandlar, beslutar och avgör ärenden som gäller begränsning och förlust av rätten till yrkesutövning hos yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården samt disciplinära ärenden.

I fråga om närvårdare kan förbud mot användning och återställande av yrkesbeteckningen sam skriftlig varning användas som tillsynsåtgärder.

Tillsynen inriktar sig på missförhållanden i yrkesverksamheten, brott och arbetssätt som innebär allvarlig fara för klient- och patientsäkerheten.

Läs mer om egenkontroll

Medlem: Om du har frågor om egenkontroll, kontakta amedu@superliitto.fi