Personaldimensionering på SuPer-medlemmarnas arbetsplatser
När det finns tillräckligt med anställda på arbetsplatsen kan vården av kunder och patienter garanteras vara av hög kvalitet och säker. Samtidigt minskar den skadliga belastningen som arbetstagarna upplever. Kvaliteten på vården och arbetstagarnas arbetssäkerhet regleras i lag.
Bemanning tryggar kvaliteten
God vård är inte förvaring. Därför har antalet anställda och personaldimensioneringen betydelse.
Du får mer detaljerad information genom att logga in på medlemssidorna, där personaldimensioneringen beskrivs inom olika sektorer:
Service för äldre och hemvård
- Dygnetruntboende
- Gemenskapsboende för äldre
- Flerfacetterad boende för äldre (dygnet runt serviceboende och gemenskapsboende i samma enhet)
- Hemvård
Mentalvård- och missbrukartjänster
- Tjänster inom mentalvård
- Tjänster inom missbruksvård
Hälsovård och service för funktionshindrare
- Hälso- och sjukvård
- Service för funktionshindrare
Småbarnspedagogik och skola
- Småbarnspedagogik
- Skola
Dessutom hittar du bakom inloggningen anvisningar för hur man ska agera i situationer där det finns för få anställda eller när vikarier behöver anställas.
En arbetstagare har en lagstadgad skyldighet att anmäla missförhållanden som observerats i kundarbetet på arbetsplatsen. Det vanligaste missförhållandet är för låg personaldimensionering, vars effekter visar sig på olika sätt på olika arbetsplatser.
För personalen kan låg bemanning yttra sig som stress, utmattning och en spänd arbetsatmosfär, medan det för kunderna kan innebära långa väntetider och försämrad servicekvalitet.
Genom att logga in på medlemssidan hittar du anvisningar för hur du kontrollerar bemanningen och vid behov gör en anmälan om missförhållanden.