Teetkö myös haamuhoitajan työt?

Riittämätön henkilöstömäärä on suuri ongelma sosiaali-, terveydenhuolto- ja kasvatusalalla. Valitettavasti osa työnantajista yrittää virheellisesti osoittaa, että henkilöstömitoitus on riittävä.

Työvuorolistoilla saattaa olla henkilöitä, jotka eivät työskentele enää ko. työpaikassa tai listoilla on keksittyjä nimiä. Kutsumme heitä ”haamuhoitajiksi”. Haamuhoitajat eivät ole oikeasti työvuorossa läsnä.

Työvuorolistoilla on oltava vain työntekijöitä, jotka tekevät todelliset työvuorot.

Jokaisella työntekijällä on velvollisuus ilmoittaa työpaikan epäkohdista työnantajalle. Työnantajan on puututtava välittömästi näihin epäkohtiin. Työntekijällä on oikeus ilmoittaa epäkohdista niin, ettei häneen kohdistu mitään rangaistustoimenpiteitä.

SuPer kampanjoi riittävän henkilöstömitoituksen puolesta. Haamuhoitajat täytyy saada pois listoilta ja tarvitsemme siinä sinun apuasi!

Tarkoituksena on, että työnantajat palkkaavat riittävästi henkilökuntaa eivätkä kikkaile haamuhoitajilla. Oikea henkilöstömitoitus on asiakas- ja työturvallisuuden edellytys. Henkilökuntaa on palkattava riittävästi, jotta toiminta ei ole henkilöstön joustamisen varassa. Sinulla ei ole velvollisuutta suostua ylitöihin ja riskeerata näin omaa jaksamistasi.

Ilmianna haamuhoitaja!

Toimi näin:

Täytä ja tulosta lomake. Allekirjoita se. (Lomakkeeseen tulostuu automaattisesti liite 2, jossa on ilmoitusvelvollisuuteen liittyvä lainsäädäntö.)
Kirjoita vielä vapaamuotoinen kuvaus tapahtuneesta työnantajalle esim. Wordilla ja kirjoita sivun yläosaan Liite 1.
Ota tulostetusta lomakkeesta ja liitteistä kopiot itsellesi.
Huom! Lomake tulee automaattisesti SuPeriin tiedoksi. Ethän lähetä dokumentteja SuPeriin esim. kirjepostilla.
Anna allekirjoitettu lomake liitteineen (Liitteet 1 ja 2) työnantajallesi.

Keskustele ongelmasta ensin työnantajasi ja työsuojeluvaltuutettusi kanssa. Jos ongelma ei ratkea, toimita lomakkeet aluehallintoviranomaisellesi. Mikäli työnantaja uhkaa sinua seuraamuksilla, ota yhteyttä SuPerin edunvalvontaan. SuPer on tukenasi!

Lisää aiheesta:

SuPerin kysely paljastaa: yksityisten hoivayritysten omavalvonta ei toimi »

Miten hoitajamitoitus määritellään, ketä siihen lasketaan? Lue lisää »

SuPerin Teen työaikani – tarvitsen vapaani -kampanja muistuttaa jokaista jäsentä pitämään huolen siitä, että työssä ei jousteta liikaa oman jaksamisen kustannuksella.