Lähihoitajan koulutus

Haluaisitko työskennellä ihmisläheisellä alalla, jonka työllistymismahdollisuudet ovat hyvät?

Lähihoitajana olet kirjaimellisesti lähellä ihmistä. Teet työtä, jolla on merkitystä ja joka on monipuolista, vastuullista ja vaativaa. Lähihoitajan koulutus mahdollistaa laaja-alaisen osaamisen ja ammatin, jossa on hyvä työtilanne. Voidaankin sanoa, että lähihoitaja voi lähestulkoon itse valita työnsä.

Koulutukseen voivat hakea niin peruskoulusta valmistuvat kuin aikuiset, jotka haluavat esimerkiksi vaihtaa ammattia.

Mitä kaikkea lähihoitaja tekee?

Käytännössä lähihoitaja voi työskennellä useissa erilaisissa työtehtävissä ja erilaisten ihmisten parissa. Hän tekee työtä sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla hoidon, huolenpidon, kasvatuksen sekä kuntoutuksen tehtävissä.

Työpaikkana toimii niin päiväkoti, terveyskeskus, sairaala, ryhmäkoti kuin vaikkapa kotihoitoa tarjoava taho, monen muun ohella. Erikoistuneempaa osaamista voi hankkia esimerkiksi mielenterveys- ja päihdetyöhön, lasten ja nuorten kasvatukseen sekä hoitoon, suunhoitoon, jalkojenhoitoon, vanhus- tai vammaistyöhön.

Työllistymisen vaihtoehtoja on monia, mikä tekeekin ammatista hyvin vaihtelevan ja kiinnostavan.

Lähihoitaja on moniosaaja -osiosta löydät lisätietoa lähihoitajan osaamisaloista sekä siitä, millaisissa tehtävissä ja paikoissa tämä voi työskennellä.

Lähihoitaja – opiskelu perus- ja jatkotutkinnoissa

Lähihoitajan koulutuksessa suoritetaan sosiaali- ja terveysalan perustutkinto. Tutkinto sisältää 180 osaamispistettä (osp), jotka koostuvat ammatillisista tutkinnon osista (145 osp) ja yhteisistä tutkinnon osista (35 osp). Opiskelija voi valita tutkintoon omaa osaamistaan vahvistavia tutkinnon osia varsin joustavasti.

Lähihoitaja voi hankkia lisä- ja täydennyskoulutusta ammatti- ja erikoistutkinnoista. Näitä varten henkilön on tullut hankkia jo työkokemusta. Ammattitutkinnossa tulee osoittaa työntekijältä vaadittava ammattitaito, kun taas erikoisammattitutkinnossa on osoitettava, että henkilöllä on syvällistä osaamista jollain ammatin erikoisalueella ja että hän hallitsee vaativimmat työtehtävät.

Lähihoitajaksi opiskeleminen

Peruskoulusta valmistuvat hakevat lähihoitajakoulutukseen valtakunnallisen yhteishaun kautta. Myös ympäri vuoden toimivan jatkuvan haun kautta on mahdollista päästä koulutukseen.

Oppilaitos, joka koulutusta järjestää, voi päättää onko koulutukseen pääsy- tai soveltuvuuskokeita. Opiskelijaksi hyväksymiseen vaikuttavat muun muassa tutkintokohtaiset terveydentila- ja toimintakykyvaatimukset. Lue lisää osiosta Opiskelijaksi ottaminen.

Lähihoitajaksi on mahdollista opiskella myös aikuisena, jos ammatinvaihto on ajankohtaista ja hoitotyön monipuolisuus ja ihmisten parissa työskentely kiinnostavat. Ammatillinen osaaminen osoitetaan ja arvioidaan näytöissä työpaikalla. Oppisopimuskoulutuksella opiskeleminen tapahtuu työpaikalla, mikä tekee opiskelusta käytännönläheistä ja monipuolista.

Lisätietoa opiskelusta ammattioppilaitoksessa oppisopimus- ja koulutussopimuksella löydät osiosta Tutkinnon suorittaminen. Tutustu niin ikään muihin koulutusasioihin sivun vasemman reunan linkkien takaa.

SuPer järjestää koulutuksia alan ammattilaisille ja opiskelijoille

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää jäsenilleen joko ilmaisia tai edulliseen jäsenhintaan erilaisia koulutuksia, jotka pitävät ammattiosaamisen ajan tasalla ja tarjoavat ratkaisuja ja neuvoja tämän päivän työelämän haasteisiin. Jos sinulla on esimerkiksi lähihoitajan koulutus hankittuna ja työelämän kokemusta jo taskussa tai olet vasta alan opiskelija, Koulutukset-osiosta voi hyvinkin löytyä sinua kiinnostavia kursseja.