Mistä apua ongelmatilanteisiin?

Työsuhde ja edunvalvonta

Työsuhteen, työajan, palkan tai työsuojelun ongelmiin liittyvät asiat sekä usein kysytyt kysymykset.

ammatillinen edunvalvonta

Ammattiin, ammatilliseen koulutukseen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämiseen kuuluvat asiat sekä opiskelija- ja oppilaitosyhteistyö.

jäsenasiat ja jäsenmaksut

Jäsenyys, jäsenmaksut, jäsensivuille kirjautuminen, jäsentietojen päivitys sekä usein kysytyt kysymykset jäsenyydestä.

Super työttömyyskassa

SuPerista erillinen organisaatio Super työttömyyskassa käsittelee päivärahoihin liittyvät hakemukset ja kysymykset.

Työsuhde ja edunvalvonta

Sopimusedunvalvonta

Sopimusedunvalvontaan kuuluvat työ- ja virkaehtosopimusneuvottelutoiminta, työlainsäädäntö sekä eläkeasiat ja muu sosiaaliturva. Myös yhteistoiminta- ja työturvallisuusasiat ovat osa sopimusedunvalvontaa.

Ongelmatilanteessa seuraa ohjeita:

Palkkaepäselvyydet - työantaja - luottamusmiesTyöaikaan liittyvät ongelmat - esimies - luottamusmiesTyösuojeluun liittyvät ongelmat: esimies - työsuojeluvaltuutettu

Työ ja työolot

Jos sinulla on kysyttävää työtäsi tai työoloja koskevassa asiassa, ota ensiksi yhteyttä esimieheesi. Jos esimiehesi ei voi auttaa, tai teillä on erilaiset näkemykset asiasta ja haluat tietää työehtosopimuksen tulkinnasta, käänny luottamusmiehesi puoleen.

Työ- tai virkaehtosopimukset

Jos kyseessä on paikallisneuvotteluasia eli työ- tai virkaehtosopimuksen tulkintaa koskevaa riita-asia, käänny luottamusmiehesi tai oman ammattiosastosi puheenjohtajan puoleen. Luottamusmiehen nimi ja yhteystiedot löytyvät työpaikkasi henkilökunnan ilmoitustaululta tai ammattiosastosi omilta www-sivuilta.

Työympäristö

Jos kyseessä on työsuojeluasia eli työympäristöä koskeva fyysinen tai henkinen ongelma, ota yhteyttä työsuojeluvaltuutettuusi.
Jos kyse on yhteistoiminnassa sovittavista työympäristö- tai muista työpaikkaa koskevista asioista (yt-neuvottelujen pyytäminen), ota yhteyttä yt-edustajaasi.

SuPerin antama oikeusapu

SuPerin lakimiehet antavat jäsenille oikeusapua, ja vievät tarvittaessa asian tuomioistuimen ratkaistavaksi. Joskus jutut voidaan antaa myös ulkopuolisten asianajajien hoidettaviksi.

Liiton oikeusapu rajoittuu työ- ja virkasuhderiitoihin. Tällöin esimerkiksi perhe- ja perintöoikeudelliset sekä kauppaoikeudelliset jutut jäävät oikeusavun ulkopuolelle. Näissä asioissa auttavat muun muassa kunnalliset oikeusaputoimistot.

Oikeusapu on jäsenelle pääasiassa maksutonta. Joissain tapauksissa jäsen voi joutua maksamaan oikeusturvavakuutuksen omavastuuosuuden. Oikeusapua tarvitsevan on ensin käännyttävä SuPerin lakimiesten puoleen oikeusturvan tarpeen selvittämiseksi.

Jos asiasi vaatii erityisosaamista, ota yhteys SuPerin edunvalvontayksikköön. Kaikki tiedot ovat luottamuksellisia. Otathan ensisijaisesti yhteyttä yhteydenottolomakkeella.

Katso edunvalvonnan usein kysytyt kysymykset

yhteystiedotEdunvalvontayksikön yhteystiedot

Sähköpostiin tuleviin kysymyksiin pyritään vastaamaan kohtuullisessa ajassa. Vastausaikaan vaikuttaa mm. itse kysymys ja sen laajuus sekä vastaajina toimivien asiantuntijoiden sen hetkinen työmäärä. Yhteydenottolomakkeeseen tulleisiin pyyntöihin pyritään vastaamaan normaalitilanteessa 3–4 työpäivän kuluessa.

Täytä yhteydenottolomake »
Sähköposti: edu@superliitto.fi

Puhelinpalvelumme on auki maanantaista torstaihin klo 9–13.
Palvelunumerot ovat
:
Kuntasektorilla työskenteleville 09 2727 9160
Yksityissektorilla työskenteleville 09 2727 9171

Puhelinpalvelu on tarkoitettu vain SuPerin jäsenille. Jäsenyys tarkistetaan puhelun alussa.

Ammatillinen edunvalvonta

Ammatilliseen edunvalvontaan kuuluvat ammattiin ja ammatilliseen koulutukseen liittyvät asiat sekä ulkomailla työskentely. Lisäksi autamme sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämiseen kuuluvissa asioissa, näitä ovat muun muassa henkilöstömitoitus, osaaminen ja osaamisen käyttö. Ammatillinen edunvalvonta tekee yhteistyötä koulutuksen järjestäjien kanssa. Paikallisissa ongelmatilanteissa toimimme ensisijaisesti ammattiosastojen ja luottamusmiesten tukena.

Ongelmatilanteessa seuraa ohjeita:

Ongelmia osaamisen käytössä/mitoituksessa -> Esimies & luottamusmiesKuormittuminen -> Keskustele esimiehesi kanssa

Jos työpaikallasi ei ole työsuojeluvaltuutettua, luottamusmiestä tai et saa yhteyttä ammattiosastoosi, ota meihin yhteyttä.

yhteystiedotAmmatillisen edunvalvonnan yhteystiedot

Ammatilliseen edunvalvontaan liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä sähköpostitse kera@superliitto.fi. Jos sähköpostiviestisi sisältää salassa pidettäviä tietoja, kuten henkilö- ja jäsentietoja, lähetä se liittoon salattuna osoitteessa  https://securemail.superliitto.fi/
Yksikön asiantuntijoiden yhteystiedot »

Jäsenasiat ja jäsenmaksut

SuPerin jäsenyksikkö palvelee ja opastaa jäseniä jäsenyysasioissa. Jäsenyksikössä käsitellään SuPerin jäsenyyteen, jäsentietoihin ja jäsenmaksuihin liittyvät asiat. Jäsenyksikkö ylläpitää jäsentietojärjestelmää ja vastaa sen hallinnasta.

ukkMiten kirjaudun Oma SuPeriin

Kirjaudu Oma SuPeriin tästä »
Kirjautumisen löydät myös verkkosivun oikeasta ylälaidasta. Sähköisten jäsenpalveluiden (Oma SuPer, Aktiivin SuPer ja SuPer Tilaisuudet) käyttö edellyttää rekisteröitymistä.

ukkEn tiedä jäsennumeroani

Käyttäjätunnuksesi löydät jäsenkortistasi tai SuPer-lehtesi takakannen osoitekentästä. Jos kumpaakaan ei löydy, saat jäsennumeron selville myös soittamalla jäsenyksikköön.

ukkOlen unohtanut salasanan

Ohjeet uuden salasanan tilaamiseksi löydät kirjautumissivulta »

Jos asioit yleisellä päätteellä esim. kirjastossa, tyhjennä selaimesi välimuisti käytön jälkeen. Näin varmistat, etteivät luottamukselliset tietosi jää selaimen välimuistiin.

Jäsenmaksut

Työssä olevan varsinaisen jäsenmaksun suuruus on 1,2 % bruttopalkasta. Bruttopalkkaan lasketaan kaikki lisät sekä loma-ajan tulot. Jäsenmaksu sisältää työttömyyskassan jäsenmaksun.

ukkJäsenmaksujen ja jäsenmaksutietojen muutokset

SuPerin jäsenmaksut määritellään kalenterivuosittain. Mikäli jäsenmaksuperusteesi muuttuu tai haet jäsenmaksuvapautusta mm. äitiys- isyys- tai vanhempainvapaan, hoitovapaan ja palkattoman sairausloman ajalta, ilmoitathan siitä jäsenmaksutietojen muutoslomakkeella. Voit ilmoittaa myös muista muutoksista, kuten uudesta työnantajasta tai yhteystietojen muutoksesta samalta sivulta löytyvillä lomakkeilla tai Oma SuPerissa. Lue lisää jäsentietojen päivittämisestä

Jäsenasiat

ukkTarvitsen uuden jäsenkortin

Voit tilata uuden kortin lähettämällä sähköpostia jäsenyksikköön salatun yhteyden kautta https://securemail.superliitto.fi/

ukkSuPer-lehti / kalenteri / muu postitse saapuva ei ole saapunut

Voit lähettää sähköpostia jäsenyksikköön salatun yhteyden kautta https://securemail.superliitto.fi/
Kerrothan viestissä myös ajantasaiset yhteystietosi. Huomaa, että SuPer-lehti ilmestyy 11 kertaa vuodessa ja heinäkuun ajan lehti on tauolla.

yhteystiedotJäsenyksikön yhteystiedot

Jäsenasioita voit hoitaa Oma SuPerin kautta, sähköisillä lomakkeilla tai puhelimitse.

Puhelinpalvelu arkisin mape klo 912 numerossa 09 2727 9140. Muutokset ovat mahdollisia.
Lähetä sähköposti salatun yhteyden kautta https://securemail.superliitto.fi/

Osoite:
SuPer, jäsenyksikkö
Ratamestarinkatu 12

Super työttömyyskassa

SuPer ja Super työttömyyskassa ovat kaksi erillistä organisaatiota. Liitto ei siis käsittele työttömyyskassan hakemuksia. Työttömyyskassaan liittyvissä asioissa ota yhteyttä suoraan Super työttömyyskassaan, lisätietoa osoitteessa www.supertk.fi.

Kassan verkkosivulta löydät päivärahalaskurin, usein kysytyt kysymykset päivärahasta ja vuorotteluvapaasta sekä lisätietoja kassan toiminnasta.

yhteystiedotSuper työttömyyskassan yhteystiedot

Huomioi poikkeuksellinen toimintamalli koronatilanteen vuoksi. Puhelinaika arkisin klo 9–13 numerossa 09 2727 9377. Hakemusten postitusosoite onSuper työttömyyskassa, PL 117, 00521 HELSINKI.