Mistä apua ongelmatilanteisiin?

Työsuhteen, työajan, palkan tai työsuojelun ongelmiin liittyvät asiat sekä usein kysytyt kysymykset.

Ammattiin, ammatilliseen koulutukseen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämiseen kuuluvat asiat sekä opiskelija- ja oppilaitosyhteistyö.

Jäsensivuille kirjautuminen, jäsentietojen päivitys sekä usein kysytyt kysymykset.

SuPerista erillinen organisaatio Super työttömyyskassa käsittelee päivärahoihin liittyvät hakemukset ja kysymykset.

TYÖSUHDE JA EDUNVALVONTA

Sopimusedunvalvonta

Edunvalvontayksikkö huolehtii SuPerin jäsenten oikeusturvasta työhön liittyvissä erimielisyyksissä sekä jäsenten sosiaalis-taloudellisesta edunvalvonnasta valtakunnallisesti ja paikallisesti.

Sopimusedunvalvontaan kuuluvat työ- ja virkaehtosopimusneuvottelutoiminta, työlainsäädäntö sekä eläkeasiat ja muu sosiaaliturva. Myös yhteistoiminta- ja työturvallisuusasiat ovat osa sopimusedunvalvontaa. Ongelmatilanteessa seuraa ohjeita:

Työ ja työolot

Jos sinulla on kysyttävää työtäsi tai työoloja koskevassa asiassa, ota ensiksi yhteyttä esimieheesi. Jos esimiehesi ei voi auttaa, tai teillä on erilaiset näkemykset asiasta ja haluat tietää työehtosopimuksen tulkinnasta, käänny luottamusmiehesi puoleen.

Työ- tai virkaehtosopimukset

Jos kyseessä on paikallisneuvotteluasia eli työ- tai virkaehtosopimuksen tulkintaa koskevaa riita-asia, käänny luottamusmiehesi tai oman ammattiosastosi puheenjohtajan puoleen. Luottamusmiehen nimi ja yhteystiedot löytyvät työpaikkasi henkilökunnan ilmoitustaululta tai ammattiosastosi omilta www-sivuilta. Lisää luottamusmiesjärjestelmästä.

Työympäristö

Jos kyseessä on työsuojeluasia eli työympäristöä koskeva fyysinen tai henkinen ongelma, ota yhteyttä työsuojeluvaltuutettuusi.Lisää työsuojeluvaltuutetuista.

Jos kyse on yhteistoiminnassa sovittavista työympäristö- tai muista työpaikkaa koskevista asioista (yt-neuvottelujen pyytäminen), ota yhteyttä yt-edustajaasi. Lisää yhteistoiminnasta työpaikalla.

SuPerin antama oikeusapu

Liiton lakimiehet antavat jäsenille oikeusapua, ja vievät tarvittaessa asian tuomioistuimen ratkaistavaksi. Joskus jutut voidaan antaa myös ulkopuolisten asianajajien hoidettaviksi.

Liiton oikeusapu rajoittuu työ- ja virkasuhderiitoihin. Tällöin esimerkiksi perhe- ja perintöoikeudelliset sekä kauppaoikeudelliset jutut jäävät oikeusavun ulkopuolelle. Näissä asioissa auttavat mm. kunnalliset oikeusaputoimistot.

Oikeusapu on jäsenelle pääasiassa maksutonta. Joissain tapauksissa jäsen voi joutua maksamaan oikeusturvavakuutuksen omavastuuosuuden.

Oikeusapua tarvitsevan on ensin käännyttävä liiton lakimiesten puoleen oikeusturvan tarpeen selvittämiseksi.

Jos asiasi vaatii erityisosaamista, ota yhteys SuPerin edunvalvontayksikköön. Kaikki tiedot ovat luottamuksellisia. Otathan ensisijaisesti yhteyttä yhteydenottolomakkeella.

EDUNVALVONTAYKSIKÖN YHTEYSTIEDOT

Sähköpostiin tuleviin kysymyksiin pyritään vastaamaan kohtuullisessa ajassa. Vastausaikaan vaikuttaa mm. itse kysymys ja sen laajuus sekä vastaajina toimivien asiantuntijoiden sen hetkinen työmäärä. Yhteydenottolomakkeeseen tulleisiin pyyntöihin pyritään vastaamaan normaalitilanteessa 3–4 työpäivän kuluessa.

Täytä yhteydenottolomake

Sähköposti: edu@superliitto.fi

Puhelinpalvelu arkisin klo 9–13.

Palvelunumerot:
Kuntasektorilla työskenteleville 09 2727 9160
Yksityissektorilla työskenteleville 09 2727 9171

AMMATILLINEN EDUNVALVONTA

Kehittämisyksikkö

Kehittämisyksikkö vastaa SuPerin jäsenten ammatillisesta edunvalvonnasta valtakunnallisesti ja paikallisesti. Paikallisissa ammatillisen edunvalvonnan ongelmatilanteissa kehittämisyksikkö toimii ensisijaisesti ammattiosastojen ja luottamusmiesten tukena. Ammatilliseen edunvalvontaan kuuluu lähi- ja perushoitajien ammattiin, ammatilliseen koulutukseen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämiseen kuuluvat asiat, kuten henkilöstömitoitus, osaaminen ja osaamisen käyttö sekä ulkomailla työskentely. Kehittämisyksikkö vastaa myös opiskelijatyöstä sekä oppilaitosyhteistyöstä. Ongelmatilanteessa seuraa ohjeita:

Voit myös olla itse yhteydessä suoraan kehittämisyksikköön kera@superliitto.fi mikäli työpaikallasi ei ole työsuojeluvaltuutettua, luottamusmiestä tai et saa yhteyttä ammattiosastoosi.

KEHITTÄMISYKSIKÖN YHTEYSTIEDOT

Ammatilliseen edunvalvontaan liittyvissä kysymyksissä voit soittaa liiton vaihteeseen, josta sinut ohjataan päivystävälle asiantuntijalle.

Vaihteen puhelinnumero: 09 2727 910

Puhelinpalvelu arkisin klo 915.

Sähköposti: kera@superliitto.fi.

JÄSENASIAT JA JÄSENMAKSUT

SuPerin jäsenyksikkö palvelee ja opastaa jäseniä jäsenyysasioissa. Jäsenyksikössä käsitellään SuPerin jäsenyyteen, jäsentietoihin ja jäsenmaksuihin liittyvät asiat. Jäsenyksikkö ylläpitää jäsentietojärjestelmää ja vastaa sen hallinnasta.

Miten kirjaudun jäsensivulle

Pääset kirjautumaan jäsensivulle tästä. Jäsensivulle kirjaudutaan käyttäjätunnuksen ja salasanan avulla. Käyttäjätunnuksesi löydät jäsenkortistasi tai sinulle saapuvan SuPer-lehden takakannen osoitekentästä.

Jos et koskaan aikaisemmin ole kirjautunut jäsensivulle, salasana on oma henkilötunnuksesi, jossa loppuosan kirjain kirjoitetaan isolla (esim. 010110-110A.)

Mikäli olet jo aikaisemmin kirjautunut jäsensivullesi, järjestelmä on jo pyytänyt sinua muuttamaan salasanan joksikin itse valitsemaksesi salasanaksi. Jos olet unohtanut määrittämäsi salasanan, voit saada uuden noudattamalla kirjautumissivulta löytyviä ohjeita.

En tiedä jäsennumeroani

Käyttäjätunnuksesi löydät jäsenkortistasi tai SuPer-lehtesi takakannen osoitekentästä. Jos kumpaakaan ei löydy, saat jäsennumeron selville myös soittamalla jäsenyksikköön puhelin 09 2727 9140 ma–pe klo 9–15.

Olen unohtanut salasanan jäsensivuille

Ohjeet uuden salasanan tilaamiseksi löydät kirjautumissivulta. Voit myös tilata uuden salasanan tästä linkistä.
Täytä kenttään jäsennumerosi, jonka löydät jäsenkortistasi tai SuPer-lehtesi takakannen osoitekentästä. Valitse, haluatko salasanan tekstiviestillä vai sähköpostilla. Tämä edellyttää, että olet aikaisemmin päivittänyt ajankohtaiset jäsentiedot jäsensivuille. Salasanan nollauksen voit pyytää myös lähettämällä sähköpostin osoitteeseen jasensivut@superliitto.fi

Jos asioit yleisellä päätteellä esim. kirjastossa, tyhjennä selaimesi välimuisti käytön jälkeen. Näin varmistat, etteivät luottamukselliset tietosi jää selaimen välimuistiin. Ohje välimuistin tyhjentämiseen.

JÄSENMAKSUT

Työssä olevan varsinaisen jäsenmaksun suuruus on 1,2 % bruttopalkasta. Bruttopalkkaan lasketaan kaikki lisät sekä loma-ajan tulot. Jäsenmaksu sisältää työttömyyskassan jäsenmaksun.

Jäsenmaksujen muutokset

SuPerin jäsenmaksut määritellään kalenterivuosittain. Mikäli jäsenmaksuperusteesi muuttuu tai voit hakea jäsenmaksuvapautusta, ilmoitathan siitä jäsenmaksutietojen muutoslomakkeella. Tarkista jäsenmaksuihin vaikuttavat muutokset täältä.

Jäsenmaksutietojen muutoslomake

Voit ilmoittaa muutoksista jäsenmaksutietojen muutoslomakkeella. Voit ilmoittaa myös muista muutoksista, kuten uudesta työnantajasta tai yhteystietojen muutoksesta samalta sivulta löytyvillä lomakkeilla.

JÄSENASIAT

Tarvitsen uuden jäsenkortin

Voit tilata uuden kortin lähettämällä sähköpostia jäsenyksikköön osoitteeseen jäsenrekisteri@superliitto.fi

SuPer-lehti / kalenteri / muu postitse saapuva ei ole saapunut

Voit lähettää sähköpostia jäsenyksikköön osoitteeseen jasenrekisteri@superliitto.fi
Kerrothan viestissä myös ajantasaiset yhteystietosi. Huomaa, että SuPer-lehti ilmestyy 11 kertaa vuodessa ja heinäkuun ajan lehti on tauolla.

JÄSENYKSIKÖN YHTEYSTIEDOT

Jäsenasioita voit hoitaa jäsensivujen kautta, sähköisillä lomakkeilla tai puhelimitse.

Puhelinpalvelu arkisin mape klo 913. Muutokset ovat mahdollisia.

Jäsenyysasioiden sähköpostiosoite jasenrekisteri@superliitto.fi

Osoite:
SuPer, jäsenyksikkö
Ratamestarinkatu 12

SUPER TYÖTTÖMYYSKASSA

SuPer-liitto ja SuPer työttömyyskassa ovat kaksi erillistä organisaatiota. SuPer-liitto ei siis käsittele työttömyyskassan hakemuksia. Työttömyyskassaan liittyvissä asioissa pyydämme ottamaan yhteyttä suoraan SuPer-työttömyyskassaan, joka palvelee sinua osoitteessa www.supertk.fi

Sivulta löydät päivärahalaskurin, usein kysytyt kysymykset päivärahasta ja vuorotteluvapaasta sekä lisätietoja kassan toiminnasta.

SUPER TYÖTTÖMYYSKASSAN YHTEYSTIEDOT

puhelinnumero 09 2727 9377. Puhelinaika arkisin klo 9–13.

Sähköposti tkpalvelu@supertk.fi

Hakemusten postitusosoite: Super työttömyyskassa, PL 117, 00521 HELSINKI

Käyntiosoite: Kellosilta 3, Itä-Pasila, Helsinki. Toimisto on avoinna arkisin klo 8.30–16.