25.1.2024

SuPer osallistuu STOP nyt! -mielenosoitukseen 1.2.2024 – Jäsen, tule mukaan!

Palkansaajakeskusjärjestöt STTK ja SAK kutsuvat koolle mielenosoituksen hallituksen työelämäheikennyksiä vastaan torstaina 1. helmikuuta klo 12.00–14.00 Helsingin Senaatintorilla.

SuPerin hallitus päätti kokouksessaan 15.1., että SuPer osallistuu mielenosoitukseen. Mielenosoituksessa voit lähettää työelämää ja suomalaisten hyvinvointia heikentävälle hallitukselle viestin: STOP nyt!

Hallitusohjelma sisältää useita työntekijän oikeuksia ja sosiaaliturvaa heikentäviä esityksiä. Se aikoo muun muassa helpottaa ja nopeuttaa työntekijän irtisanomista, muuttaa ensimmäisen sairaspäivän palkattomaksi ja toteuttaa rajoituksia neuvottelujärjestelmään ja lakko-oikeuteen. Osa työttömiin kohdistuvista heikennyksistä ovat jo tulleet voimaan.

Lisätietoa hallituksen heikennysesityksistä löydät täältä

Jäsen, Sinua tarvitaan! Osallistu mukaan mielenilmaukseen!

Keskusjärjestöt STTK, SAK ja jäsenliitot kutsuvat mukaan kaikki jäsenet, sidosryhmät ja huolestuneet kansalaiset, jotka ovat huolissaan hallituksen politiikasta. Haluamme lähettää yhdessä työelämää ja suomalaisten hyvinvointia heikentävälle hallitukselle viestin: uudistusten valmistelussa on painettava jarrua.

Nyt on aika näyttää hallitukselle, että kansan enemmistö ei hyväksy heidän yritystään heikentää työssäkäyvien oikeuksia ja työsuhdeturvaa.

Tule mukaan näyttämään ja käyttämään joukkovoimaa.

Yhteiskuljetukset Helsinkiin

Keskusjärjestöt järjestävät yhteistyössä liittojen kanssa kuljetuksia Helsinkiin mielenosoitukseen eri paikkakunnilta. Tapahtumaan ja järjestettäviin yhteiskuljetuksiin voi ilmoittautua tästä linkistä Valitset itsellesi parhaimman reitin ilmoittautumisen yhteydessä.

Toivomme mielenosoitukseen myös superilaisten omia kylttejä ja banderolleja omilla iskulauseilla sanoitettuna. Huomaa kuitenkin, että puoluepoliittiset ja ääriliikkeisiin liittyvät tunnukset on kielletty. Ethän käytä syrjiviä viestejä tai symboleja tai yllytä väkivaltaan. Tapahtumassa noudatetaan turvallisemman tilan periaatetta. Jaamme paikan päällä mielenilmausmateriaaleja ja torilla on tarjolla myös ruokaa.

Mielenosoitukseen osallistutaan omalla ajalla.

Ohjelma:

Juontajat Eeva Vekki ja Sanna Stellan haastattelevat muun muassa ammattiliittojen puheenjohtajia, kansalaisjärjestöjen toimijoita, hallitus- ja oppositiopuolueiden edustajia sekä SAK:n ja STTK:n puheenjohtajat Jarkko Elorannan ja Antti Palolan. Musiikista vastaavat DJ Misterhustla sekä Jukka Poika & DJ.

Aikataulu:

Kellonajat ovat alustavia.

12.00 Miksi olemme täällä? SAK:n johtaja Saana Siekkinen ja STTK:n johtaja Minna Ahtiainen kertovat hallituksen suunnittelemista leikkauksista ja heikennyksistä

12.10 Mielenosoituksessa mukana olevien yhteistyökumppaneiden puheenvuorot

12.20 Ammattiliitojen puheenjohtajien haastattelut (myös SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola)

12.40 Dj Misterhustla

12.55 Hallituspuolueiden edustajien haastattelut: työministeri Arto Satonen (kok.) ja Miko Bergbom (ps.)

13.10 Opposition edustajien haastattelut: puheenjohtajat Antti Lindtman (sd.) ja Li Andersson (vas.)

13.20 SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta ja STTK:n puheenjohtaja Antti Palola vetävät päivän annin yhteen

13.40 Jukka Poika & DJ

Seuraa tarkempaa tiedotusta tapahtuman ohjelmasta ja aikataulusta SuPerin ja STTK:n verkkosivuilta ja sosiaalisen median kanavista.

• Markkinoi tapahtumaa ja jaa someen ennakkotietoja ja sisältöjä tunnisteella #STOPnyt ja #SuPerEIhallitusohjelmalle. Muista tägätä SuPer tunnisteella @superliitto.
  • Jaa kutsua verkostoillesi! Ajantasaisen tiedon mielenosoituksesta löydät STTK:n sivuilta ja SuPerin sivuilta.

Seuraa SuPerin verkkosivuja, somekanavia ja sähköpostiasi ja ole mukana!