16.9.2020

Ministeri Kiuru SuPerin liittokokouksessa: Työnne on äärettömän tärkeää

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru
Kuva: Marjo Koivumäki Studio Apris oy

SuPerin liittokokouksessa puhunut perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru kiitti sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä varhaiskasvatuksen työntekijöitä arvokkaasta työstä, jonka tärkeys on noussut esiin korona-aikana.

− Teitä kun katson, tulee lämmin läikähdys. Täällä on kokoontunut paikalle ne, jotka ovat onnistuneet turvaamaan ihmisten hoivan ja hoidon. Vanhuspalveluissa olemme onnistuneet suojaamaan hoivakodeissa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat, Krista Kiuru aloitti. Hän kiitti hoitajia turvatoimien toteuttamisesta ja jaksamisesta raskaassa tilanteessa.

Ministeri nosti esiin myös varhaiskasvatuksen, sillä koronan myötä moni etätyötä tehnyt pienen lapsen vanhempi arvostaa erityisesti varhaiskasvatuksessa tehtyä työtä.

− Moni on joustanut todella paljon. On kuormittunut työtilanne ja työolosuhteet. Henkilöstön jaksaminen ei valitettavasti ole uusi huoli, se on huoli joka pitäisi ottaa paljon vakavammin, Kiuru totesi.

Sote-palveluiden kolme raidetta

Ministeri Kiuru muistutti, etteivät sosiaali- ja terveyspalvelut voi keskittyä pelkästään koronaan. Sote-palveluissa on kolme raidetta, joista ensimmäinen on koronaepidemian kiihtymisen estäminen. Se vaatii toimia koko ajan ja budjettiriihessä päätetään, miten resurssit turvataan. Testauksen sekä päivittäisen hoivan ja hoidon vaatimat summat nousevat todella koviksi.

Samalla kuitenkin tulee säilyttää hyvä palvelun taso ja kehittää toimintaa edelleen. Kolmantena on jälleenrakennuksen vaihe eli paikkaus toteutuneeseen hyvinvointivaiheeseen.

− Kun ihmiset irrottautuivat omista tehtävistään tekemään koronalinjaa, moni jäi ilman suunnitelmallista hoitoa. Monissa perustason palveluissa tiettyjä asioita jätettiin systemaattisesti väliin, jotta saatiin korona hoidettua. Kyllä ihmisten hampaatkin on hoidettava, Kiuru selvitti.

Sote-uudistus on tällä hetkellä lausuntakierroksella. Sen lähtökohtana on itsehallinnolliset alueet ja rahoitus siirtyy valtiolle. Samalla tehdään myös sisältöuudistusta, jossa perustason palveluihin viimeinkin panostetaan.

− Olen luottavainen siihen, että saamme satsauksia ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen, Kiuru totesi.

Hoitotyöhön keskittyminen lisää alan vetovoimaa

− Olen iloinen siitä tuesta, jonka myöskin SuPerin aktiivinen porukka on antanut siihen, että olemme saaneet vanhuspalvelulain ensimmäisen vaiheen uudistuksen eduskunnassa hyväksyttyä. Hoitajamitoitusta on yritetty kymmenkunta vuotta.

Kiuru muistutti, että kriisi ei ole ohi. Hän pitää tärkeänä välillisen ja välittömän työn erottamista hoivakodeissa heti lokakuun alusta alkaen.

− Muutos takaa mahdollisuuden keskittyä osaamista vastaavaan työhön. Työ tulee selkeämmäksi, se lisää motivaatiota ja jaksamista sekä koko alan vetovoimaa, Kiuru sanoi.

0,7:n henkilöstömitoitus tulee sitovasti lakiin, kokonaisuudessaan se toteutuu huhtikuussa 2023. Kiuru totesi, että satojen miljoonien eurojen satsaus on konkreettinen toimi kentän saattamiseksi kuntoon.

Samalla Kiuru painotti, ettei ihmisiä kannata laittaa vastakkain. Myös kotihoidon riittävät resurssit ovat äärettömän tärkeitä. Ihmisten pitää saada sitä palvelua, mistä on sovittu.

− Te näette siellä karussa etulinjassa, etteivät asiat ole aina niin kuten haluaisimme. Kotihoidon työryhmän työ on lausuntokierroksella, myös SuPer on ollut aktiivinen siinä, mitä uudistukselta odotetaan.

− Työ mitä te teette on äärettömän tärkeää. Sen vaikuttavuus on todella arvokasta. Ihailen ja kiitän teitä kaikkia siitä, että jaksatte istua olla täällä liittokokouksessa valvomassa alan etua ja pitämässä huolta tämän työn merkityksestä tulevaisuudessakin. Te olette arjen sankareita.

Videon katsominen edellyttää, että hyväksyt markkinointievästeet.

STM:n twiitti
STM Twitterissä 16.9.

#superliittokokous2020 #sinäoletsuper #lähihoitaja #superliitto

Lue myös