24.8.2017

Hyvä johtaja haluaa luoda turvallisen ilmapiirin

Tietokirjailija, yritysvalmentaja Henkka Hyppösen esitys kunta-alan työmarkkinaseminaarissa Lappeenrannassa (18.8.) oli hyvin ajankohtainen. Psykologisesti turvallisen ilmapiirin luominen työpaikoilla on suuri haaste, jolla on suunnattoman suuri vaikutus ihmisten hyvinvointiin ja luovuuteen. Pelko estää ihmistä toimimasta luovasti ja saa katsomaan asioita kapeasti, pahimmillaan jopa lamauttaa ilman todellista uhkaa.

Kuten Hyppönen kertoi, on pääasiassa johtajien vastuulla luoda turvallinen ilmapiiri, jossa jokainen pääsee osoittamaan osaamisensa. Jokainen meistä on yksilö eikä sama lähestymistapa sovi kaikille. Toiset tarvitsevat enemmän aikaa ja turvallisemman ympäristön puhjetakseen kukkaan. Kaikilla johtajilla ei ole sosiaalisia taitoja luoda tällaista ilmapiiriä. Hyvät johtajat osaavat ja haluavat sen tehdä.

Kuinka paljon on kysymys taitojen puutteesta, empatiakyvyttömyydestä tai haluttomuudesta saada toiset ihmiset onnistumaan ja kukoistamaan? Ihminen, joka välittää muustakin kuin omasta hyvinvoinnistaan ja kykenee luomaan otolliset olosuhteet toisten ihmisten kehittymiselle, on kypsä ihminen. Jos johtajan itsetunto on heikko ja sen kohottamista haetaan muita vähättelemällä, ollaan aika kaukana siitä, mitä johtajuuden tulisi olla.

Johtajalta saa vaatia hyviä sosiaalisia taitoja. Jos esimies huomaa taitojensa kaipaavan kehittämistä, ei kannata laittaa päätä pensaaseen ja yrittää peitellä osaamattomuuttaan vaan tarttua rohkeasti toimeen. Virheensä tunnustanutta harvoin rangaistaan vaan yleensä kunnioitetaan johtajan kykyä ja halua oppia palautteesta. Johtajuuteen myös kasvetaan kokemuksen myötä. Viisas oppii virheistään eikä toista niitä.

Piia Uusi-Kaakkuri on tutkinut tuoreessa väitöskirjassaan johtajuutta. Tutkimuksen mukaan kaikkein yhteisöllisimpiä johtajia ovat ekstrovertit ja intuitiiviset naisjohtajat. HS Metro-lehden haastattelussa (23.8.) Uusi-Kaakkuri sanoo, että ”johtajan on kyseenalaistettava oma tekemisensä ja rohkaistava muita tekemään samoin. Luovuutta tukeva johtaja janoaa ideoita eikä kritisoi virheitä tai erilaisia mielipiteitä”.

Turvallisen ilmapiirin luomiseen voimme kaikki omalta osaltamme vaikuttaa. Jos on herkkyyttä huomata esimerkiksi työkaverin ujous, kannattaa suoda hetki rohkaiseville sanoille ja katseelle. Jos autamme toisiamme voimaan hyvin, onnistumaan ja loistamaan, se ei ole keneltäkään pois.

Sari Tirronen
Tiedotuspäällikkö