26.10.2018

SuPerin puheenjohtaja Paavola: irtisanomislain perustelut neuvoteltava kolmikantaisesti

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan mukaan hallituksen työmarkkinajärjestöille eilen tekemä kompromissiesitys ns. irtisanomislaista vaikuttaa hyvältä, mutta lain perustelut tulee laatia kolmikantaisesti yhdessä työmarkkinajärjestöjen kanssa.

Hallituksen uusi esitys irtisanomislaiksi on rakenteeltaan hyvä, mutta vailla perusteluja. Ehdotetussa laissa on oikea muotoilu, mutta vasta perustelut määrittävät, miten oikeuskäytäntö tulee toimimaan.

– Lakiehdotukseen ilman perusteluja emme voi ottaa kantaa. Perustelut tulee laatia kolmikantaisesti, toteaa puheenjohtaja Paavola.

– Olemme kuitenkin erittäin tyytyväisiä siihen, että keskusteluyhteys on avattu ja ensimmäinen askel kohti yhteiskuntarauhaa on otettu, Paavola sanoo.

Hallituksen eilen antamassa esityksessä on myös otettu aktiivimalli kolmikantaiseen käsittelyyn. SuPer on tunnistanut aktiivimallin ongelmat, esimerkiksi sanktioiden jakamisen kohtuuttomissa tilanteissa. Byrokratian sijaan resursseja pitäisi kohdistaa työnhaun tukitoimiin.

– Pidän erinomaisena sitä, että hallitus kuulee liittoja. Asioita ei ratkaista diktaattorimaisesti, vaan neuvotellen, Paavola toteaa.

Nyt voimassa oleva vuoronvaihtokielto alkoi maanantaina 22. lokakuuta ja on suunniteltu päättymään sunnuntaina 4. marraskuuta. SuPerin hallitus keskustelee vuoronvaihtokiellon mahdollisesta keskeyttämisestä.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja:
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085