8.2.2019

SuPerin puheenjohtaja Paavola on tyytyväinen soveltuvuuskokeiden palauttamiseen

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen, että soveltuvuuskokeet palaavat lähihoitajakoulutukseen. Paavola on tyytyväinen myös siihen, että opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistää yhtenäisen valtakunnallisen soveltuvuuskokeen valmistelun sote-alalle. Valmistelu pakollisten pääsy- tai soveltuvuuskokeiden käyttöönottamisesta sosiaali- ja terveysalan ammatillisessa koulutuksessa käynnistetään valtakunnallisen kokeen laatimisen rinnalla. SuPer on vaatinut valtakunnallisia karsivia soveltuvuuskokeita, jotka ovat pakollisia.

Mahdollisuus karsivan pääsy- tai soveltuvuuskokeen käyttämiseen ammatillisen koulutuksen opiskelijavalinnoissa palautetaan. Jatkossa opiskelija voidaan jättää valitsematta, jos hän on selkeästi soveltumaton toimimaan sosiaali- ja terveysalalla. Koulutuksen järjestäjät voivat hyödyntää mahdollisuutta jo kevään 2019 yhteishaussa, opetus- ja kulttuuriministeriö tiedottaa tänään 8. helmikuuta.

− Valtaosa sosiaali- ja terveydenhuollon opiskelijoista on alalle soveltuvia. Soveltuvuuskokeiden poisjäämisen myötä alalle on kuitenkin ohjattu myös sinne soveltumattomia. Asiakas- ja työturvallisuus ovat asioita, joista ei voida tinkiä missään tilanteessa. On myös alalle hakeutuvan etu, että hänet ohjataan muulle alalle, jos hän on soveltumaton sosiaali- ja terveysalan työhön, Paavola sanoo.

Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedotteen mukaan asetusmuutoksen myötä ministeriö käynnistää yhtenäisen valtakunnallisen soveltuvuuskokeen valmistelun sote-alalle. Valtakunnallisesti yhtenäinen koe vaaditaan, jotta kokeet voidaan muuttaa vastaisuudessa pakollisiksi. Pakolliset pääsy- ja soveltuvuuskokeet vaativat myös lakimuutoksen. Valmistelu pakollisten pääsy- tai soveltuvuuskokeiden käyttöönottamisesta sosiaali- ja terveysalan ammatillisessa koulutuksessa käynnistetään valtakunnallisen kokeen laatimisen rinnalla.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Liite: SuPerin lausunto soveltuvuuskokeista (pdf)

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085