Työsuhde ja edunvalvonta

• Jos sinulla on kysyttävää työtäsi tai työoloja koskevassa asiassa, ota ensiksi yhteyttä esihenkilöösi. Jos esihenkilösi ei voi auttaa tai teillä on erilaiset näkemykset asiasta ja haluat tietää työehtosopimuksen tulkinnasta, käänny luottamusmiehesi puoleen.

• Jos kyseessä on paikallisneuvotteluasia eli työ- tai virkaehtosopimuksen tulkintaa koskevaa riita-asia, käänny luottamusmiehesi tai oman ammattiosastosi puheenjohtajan puoleen. Luottamusmiehen nimen ja yhteystiedot löydät Oma SuPerista, ammattiosastosi omilta verkkosivuilta ja työpaikkasi henkilökunnan ilmoitustaululta.
  • Jos kyseessä on työsuojeluasia eli työympäristöä koskeva fyysinen tai henkinen ongelma, ota yhteyttä työsuojeluvaltuutettuusi. Jos kyse on yhteistoiminnassa sovittavista työympäristö- tai muista työpaikkaa koskevista asioista (yt-neuvottelujen pyytäminen), ota yhteyttä yt-edustajaasi.

Ongelmatilanteissa seuraa ohjeita

Palkkaepäselvyydet - työantaja - luottamusmiesTyöaikaan liittyvät ongelmat - esimies - luottamusmiesTyösuojeluun liittyvät ongelmat: esimies - työsuojeluvaltuutettu

Tutustu myös:

SuPer auttaa jäseniä

Usein kysytyt kysymykset -osio auttaa yleisimmissä työsuhteeseen ja työelämään liittyvissä kysymyksissä. Tutustu verkkopalveluun »

Jos olet jäsen, voit ottaa yhteyttä sähköisesti. Täytä yhteydenottolomake »
Lomakkeella tulleisiin pyyntöihin pyritään vastaamaan normaalitilanteessa 3–4 työpäivän kuluessa.

Sähköpostiin tuleviin kysymyksiin pyritään vastaamaan kohtuullisessa ajassa. Vastausaikaan vaikuttaa muun muassa itse kysymys ja sen laajuus sekä vastaajina toimivien asiantuntijoiden sen hetkinen työmäärä. Sähköpostiosoite on edu@superliitto.fi.

Jäseniä palvelevat myös palvelunumerot. Tarkista sopimusedunvalvonnan puhelinpalvelun tiedot »

SuPerin antama oikeusapu

SuPerin juristit antavat jäsenille oikeusapua, ja vievät tarvittaessa asian tuomioistuimen ratkaistavaksi. Joskus jutut voidaan antaa myös ulkopuolisten asianajajien hoidettaviksi.

Liiton oikeusapu rajoittuu työ- ja virkasuhderiitoihin. Tällöin esimerkiksi perhe- ja perintöoikeudelliset sekä kauppaoikeudelliset jutut jäävät oikeusavun ulkopuolelle. Näissä asioissa auttavat muun muassa kunnalliset oikeusaputoimistot.

Oikeusapu on jäsenelle pääasiassa maksutonta. Joissain tapauksissa jäsen voi joutua maksamaan oikeusturvavakuutuksen omavastuuosuuden. Oikeusapua tarvitsevan on ensin käännyttävä SuPerin juristien puoleen oikeusturvan tarpeen selvittämiseksi.

Jos asiasi vaatii erityisosaamista, ota yhteys SuPerin edunvalvontayksikköön. Kaikki tiedot ovat luottamuksellisia. Otathan ensisijaisesti yhteyttä yhteydenottolomakkeella.