1.2.2019

Kansalaisaloite: Vanhuspalveluiden hoitohenkilökunnan henkilöstömitoituksen vähimmäismäärä on kirjattava lakiin

Valmisteilla olevassa kansalaisaloitteessa vaaditaan ikäihmisten ympärivuorokautisen hoidon henkilöstömitoituksen vähimmäismäärän kirjaamista lakiin. Kansalaisaloite on lähetetty tarkastettavaksi oikeusministeriöön ja sen voi allekirjoittaa tarkastuksen valmistuttua arviolta ensi viikolla.

Kansalaisaloitteen ovat tehneet helsinkiläinen lääketieteen opiskelija Jonne Juntura, utsjokinen sosiaalipoliittinen asiantuntija Anni Koivisto, vaasalainen analyytikko Matias Mäkynen sekä haminalainen sosionomi Nina Peltonen.

- Ongelmat vanhustenhoidossa ovat olleet pitkään tiedossa ja hoitajamitoitusta on jo edellisellä hallituskaudella ehdotettu kirjattavaksi lakiin. Tätä ei silloin tehty ja nyt julkisuuteen nousseet tapaukset osoittavat, että se oli virhe, joka on nyt korkea aika korjata, Koivisto perustelee tiedotteessa.

Kolmikko ehdottaa lakiin kirjattavaksi vuorokautiseksi henkilöstömitoituksen vähimmäismääräksi 0,70. Luku on muun muassa Valviran arvion mukaan riittävän henkilöstömitoituksen tavoitetaso.

- Lähihoitajana työskennellessäni huomasin sen, kuinka yhdelläkin hoitajalla on väliä laadukkaan perushoidon kannalta. Kun mennään mitoituksessa alle suosituksen tulee työstä enemmänkin suorittamista ja liukuhihnatyötä, jolloin ei ehditä kunnolla kohtaamaan asiakasta, Peltonen täydentää.

Seuraa kampanjaa sosiaalisessa mediassa:

#hoitajamitoituslakiin

Allekirjoita kansalaisaloite: Ikäihmisten ympärivuorokautisen hoidon henkilöstömitoituksen vähimmäismäärä on kirjattava lakiin

Lue myös: