11.2.2020

SuPer ja Tehy julistivat hakusaarron Pohjois-Suomen osuuskunnalle – Mitä se tarkoittaa?

SuPer ja Tehy ovat julistaneet hakusaarron Pohjois-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon osuuskuntaan ja sen tytäryhtiöihin 10.2.2020 alkaen. Hakusaarto on voimassa toistaiseksi.

Jäsen, älä hae töihin näihin työpaikkoihin hakusaarron aikana. Tämä koskee kaikkea työtä. Jos sinulle tarjotaan työtä tai painostetaan ottamaan sitä vastaan, ole välittömästi yhteydessä omaan luottamusmieheesi.

Miten hakusaarto vaikuttaa työhöni?

Hakusaarron aikana SuPerin ja Tehyn jäsenet eivät saa hakea avoimia työpaikkoja tai tehdä työsopimuksia osuuskunnan tai sen tytäryhtiöiden kanssa. Saarto koskee myös sijaisuuksia ja vuokratyösuhteessa tehtävää työtä. Kehotamme muitakin työntekijöitä olemaan hakeutumatta näihin tehtäviin.

Miksi SuPer ja Tehy julisti hakusaarron?

Työnantajan haluttomuus neuvotella SuPerin ja Tehyn kanssa hoitajien työehdoista tulee heikentämään jäsentemme työsuhteen ehtoja. Tätä emme voi hyväksyä, koska edustamme ehdotonta enemmistöä koulutetusta hoitohenkilöstöstä.

Haluamme, että myös hoitajilla on mahdollisuus vaikuttaa, jos työehtojen noudattamisessa tulee ongelmia. Lääkäreille tämä mahdollisuus on annettu. Ilman omaa työehtosopimusta superilaisilla ja tehyläisillä ei ole luottamusmiehiä osuuskunnan tai sen yhtiöiden puolella, eikä edustajia valvomassa koulutetun hoitohenkilöstön etua.

Kyse on koko koulutetun hoitohenkilöstön työn tekemisen edellytyksistä, tasavertaisesta kohtelusta, asemasta, arvostuksesta ja vaikutusmahdollisuuksista. Osuuskunta ei kunnioita koulutetun hoitohenkilökunnan oikeutta järjestäytyä haluamiinsa liittoihin eikä tunnusta SuPerin ja Tehyn oikeutta neuvotella jäsentensä työehdoista.

SuPer ja Tehy ovat yrittäneet vaikuttaa ja neuvotella tästä asiasta työnantajan kanssa pitkään. Nyt osuuskunnan edustaja on ilmoittanut, ettei neuvotteluja enää jatketa. Meillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin julistaa edellä mainitut työpaikat hakusaartoon.

Milloin hakusaarto päättyy?

SuPer ja Tehy ovat valmiita perumaan hakusaarron, mikäli asia ratkeaa sovinnollisesti ja työehdoista päästään sopimukseen.

Mikä on Pohjois-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon osuuskunta?

Viime vuoden lopulla OYS-erityisvastuualueelle perustettiin Pohjois-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon osuuskunta ja sen alaisuuteen tytäryhtiöitä (esim. Tervia Osaajat Oy). Niiden tarkoituksena on tuottaa alueen sairaanhoitopiireille valikoituja erikoissairaanhoidon palveluita. Alueeseen kuuluvat Pohjois-Pohjanmaan, Länsi-Pohjan ja Lapin sairaanhoitopiirit sekä Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite ja Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä.

Lisätietoja

Katso luottamusmiehesi yhteystiedot ammattiosastosi nettisivuilta tai Oma SuPerista (kirjaudu jäsensivuille).