24.1.2022

Superilaisia valittu aluevaltuustoihin

SuPer kiittää kaikkia aluevaaleissa ehdokkaiksi asettuneita ja onnittelee valtuustopaikan saaneita superilaisia.

Vuoden 2023 alusta aloittaviin hyvinvointialueiden aluevaltuustoihin tulivat valituiksi seuraavat SuPerin jäsenet:

Margita Winqvist (sit.), Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
Marke Tissari (SDP), Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Niina Immonen (PS), Satakunnan hyvinvointialue
Johanna Häggman (Kesk.), Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Hanna Jokinen (Vas.), Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Aila Dündar-Järvinen (SDP), Pirkanmaan hyvinvointialue
Sinikka Ruuska (SDP), Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Satu Kytölehto (SDP), Keski-Suomen hyvinvointialue
Katja Juopperi (SDP), Lapin hyvinvointialue
Anja Törmä (Kesk.), Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue
Marika Uimaluoto (SDP), Satakunnan hyvinvointialue

Superilaiset ehdokkaat ilmoittivat itse ehdokkuudestaan liittoon, jos halusivat käyttää liiton materiaaleja vaalityössään ja halusivat näkyvyyttä liiton verkkosivuilla. Tietonsa ilmoitti 71 ehdokasta.

Sosiaali- ja terveydenhuolto ja pelastustoimi jatkossa hyvinvointialueiden vastuulla

Vaaleissa valittiin aluevaltuustot hyvinvointialueille. Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestäminen on tähän asti ollut kuntien vastuulla. Jatkossa niistä vastaavat hyvinvointialueet.

Hyvinvointialueella on itsehallinto, ja ylintä päätösvaltaa alueen asioissa käyttää aluevaltuusto.

SuPer nosti vaaleissa tärkeiksi teemoiksi muun muassa hoitajien palkkauksen ja työolojen parantamisen, kaikkien kansalaisten oikeuden hyvään hoitoon sekä riittävän koulutettujen hoitajien määrän.

Kaikki SuPerin aluevaaliteemat voi tarkistaa täältä

Lue myös SuPer-lehden artikkeli: Superilaisia aluevaltuustoihin